Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 26-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

HO: digitaliseren en flexibiliseren

HO: digitaliseren en flexibiliseren

De minister bezoekt onderwijsinstellingen met de vraag hoe het hoger onderwijs er uit gaat zien. De volgende bijeenkomst gaat over digitaliseren en flexibiliseren. Digitalisering en flexibilisering van het onderwijs kunnen bijdragen aan het personaliseren van het leren. Daarmee kunnen HBO en WO inspelen op de groeiende diversiteit van hun populatie, stelt minister Bussemakers.

De minister is van mening dat MOOCs bij uitstek een voorbeeld van flexibel onderwijs zijn. “Met deze ontwikkelingen komt de vraag op wat dit betekent voor de hoger onderwijs instellingen en het huidige hoger onderwijs in Nederland. Met hun MOOCs kunnen instellingen (tien-)duizenden deelnemers wereldwijd aantrekken en de internationale reputatie van het Nederlandse onderwijs versterken. (Aankomende) studenten kunnen hun deficiënties al voorafgaand aan de opleiding wegwerken met een MOOC, of juist tijdens hun studie extra uitgedaagd worden.”

Deze veranderingen vragen een andere pedagogiek en didactiek, zoals bij ‘blended learning’ wordt uitgeprobeerd, aldus de minister. “Blended learning is een mix van online en (fysiek) contactonderwijs, waarbij studenten voor een deel van het onderwijs niet naar de onderwijsinstelling hoeven te komen. Online (hoor)colleges en opdrachten kunnen (deels) op een eigen gekozen moment en plaats worden gevolgd en uitgevoerd. Daardoor kan het contactonderwijs een andere invulling krijgen, ook wel flipping the classroom genoemd. De mate van openheid en flexibiliteit van blended onderwijs verschilt. Vast staat echter dat het een andere pedagogiek en onderwijsdidactiek vereist dan de meer ‘klassieke’ vorm van onderwijs dat op een vaste plaats en vast tijdstip plaatsvindt.”

“Blended learning stelt de docent en student in staat om het onderwijs meer samen vorm te geven, waarbij eenieders expertise en ervaring optimaal benut kunnen worden. Dit vraagt een andere rolinvulling van zowel docent als student. Het stelt docenten ook in staat om voor een deel van het vakonderwijs, bijvoorbeeld in de vorm van online hoorcolleges of een MOOC van een andere instelling of docent te gebruiken.”

Bron:
ScienceGuide


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.