Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van HEMA academie | 11-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Over het einde van leren?

Over het einde van leren?

OVER HET EINDE VAN LEREN?

shutterstock_158438201Komt er een einde aan leren? Je zou het denken als je de titel van het boek ‘Over het einde van leren’ voor het eerst hoort. Ik leg graag in deze blog uit hoe we tot die titel zijn gekomen én waarom ik steeds meer ervan overtuigd raak dat er géén einde aan leren komt.  Daarin werd ik bevestigd toen ik het artikel ‘Medewerkers lang in dienst hechten minder aan ontwikkeling en opleiding’ en het boek ‘Olietankers en speedboten’ las. ‘Olietankers en speedboten’ gaat over de noodzaak voor wendbaarheid van organisaties.

Medewerkers lang in dienst

In het artikel ‘Medewerkers lang in dienst hechten minder aan ontwikkeling en opleiding’ wordt voor mij een vicieuze cirkel zichtbaar die in veel organisaties gemeengoed is. Het artikel start met: “Hoe langer medewerkers in dienst zijn, hoe minder zij hechten aan opleiding en loopbaanontwikkeling. Dat blijkt uit de Raet HR Benchmark 2014-2015…” Verderop in het artikel blijkt dat de werkgever de talenten en ontwikkelmogelijkheden van de medewerkers niet kent. Het lijkt alsof ze medewerkers geen opleiding bieden. De reden waarom is gissen; is dit omdat ze ouder zijn? Of omdat de HR-managers niet weten wat de medewerkers nodig hebben?

Quote uit hetzelfde artikel: “Uit het onderzoek blijkt dat 60% van de ondervraagde medewerkers de afgelopen twaalf maanden geenshutterstock_86276041opleiding heeft gevolgd. Daarnaast blijkt dat lang niet alle medewerkers bij hun werkgever zicht hebben op hun loopbaanperspectief; slechts 56% geeft aan hier een duidelijk beeld van te hebben….” (Er is) meer inzicht in de talenten van medewerkers nodig. Daar schort het nu vaak aan, blijkt uit het onderzoek.

“36% van de HR-managers geeft aan dat inzicht in aanwezig talent een verbeterpunt is. 41% van hen vindt het lastig om het benodigd talent voor de toekomst te identificeren.”

Olietankers en speedboten

Hoe anders is de teneur van het nieuwste boek van Menno Lanting ‘Olietankers en speedboten’. Het boek gaat over waarom sommige organisaties wél overleven en andere het niet redden. De teneur is al snel duidelijk: een organisatie moet innovatief en wendbaar zijn en kan dat op diverse manieren organiseren. Innovatie staat voorop in de strijd om te overleven in deze turbulente tijd. Feit is dat het innoveren vanuit een bestaande logge organisatie, de zogenaamde olietanker, lastig is. Zo betoogt Frans van Houten, de CEO van Philips, dat innovatie een cultuuromslag vergt. Daarbij benoemt hij dat het essentieel is dat juist de zwakste schakel (red.: persoon) in het geheel leert en zich verbetert. Van Houten licht zijn strategie toe:

“Het tempo waarin je leert, bepaalt hoeveel succes je hebt… Je gaat van onbewust incompetent naar bewust incompetent en daarna naar onbewust competent”
(blz. 124).

Boektitel ‘Over het einde van leren’

foto_omslagTerug naar ‘Over het einde van leren’, de titel van het onlangs verschenen boek en het thema van deze nieuwsbrief. Het boek is ontstaan doordat het MT van HEMA academie zich op een gegeven moment afvroeg hoe dat nu toch moest met die groep van medewerkers die niet wilde leren. De groep die door Motivaction ‘taakgerichten’ is genoemd in het grote Leerlekkerlandonderzoek. En, een groep die het hardst de ontwikkeling nodig heeft. Want wil een organisatie op de lange termijn overleven, wendbaar en innovatief zijn, dan is de basis een lerende organisatie met lerende medewerkers. Een discussie over leren en wat nog meer mogelijk is om medewerkers te ontwikkelen is dan op zijn plaats, want hoe gaan we anders voorkomen dat we onze innovatiekracht kwijt raken?

Tip!

Denk eens na over de stelling:

Wanneer heeft leren eigenlijk geen zin meer en zou het veel eerder over informeren moeten gaan?

We nodigen je graag uit om mee te discussiëren op www.overheteindevanleren.nl

blog op www.allesoverdelerendeorganisatie.nl 

Helma-linkedinGeschreven door Helma van den Berg , manager operations HEMA academie.
Helma.van.den.berg@hema-academie.nl

Gebruikte literatuur:

http://www.raet.nl/nl-nl/mediatheek/news-2014/october/medewerkers-lang-in-dienst-hechten-minder-aan-ontwikkeling-en-opleiding/ 22 oktober 2014
Lanting, M., (2014) Olietankers en speedboten. Amsterdam/Antwerpen: Business contact
Berg, H. van den, Boon, K. & Schuurmans, H. (2014) Over het einde van leren. Eindhoven: Albert Sickler bv
Motivaction (2009). Leer Lekker Land – stijlen van Leven Lang Leren in Nederland. Amsterdam: Teleac/NOT.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.