Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 08-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Universiteiten willen half miljard voor knelpunten

Universiteiten willen half miljard voor knelpunten

De universiteiten hebben op korte termijn een half miljard nodig om de problemen in het hoger onderwijs het hoofd te bieden. Collegezalen puilen uit, docenten zijn overbelast en verouderde apparatuur en labs belemmeren het onderzoek. Daarom moet het kabinet het geld dat vrijkomt door stopzetten van de basisbeurs versneld inzetten. Dat zegt universiteitskoepel VSNU in een recent rapport. 'De urgentie is groot,' waarschuwt de koepel. 'De universiteiten gaan tot het uiterste om hun taken met de beschikbare middelen uit te voeren. Maar om die inspanningen vol te kunnen houden moet ook de overheid in actie komen.'

Toen de basisbeurs in 2015 verdween, zou in ruil daarvoor tot 2024 €1 mrd vrijkomen voor verbetering van het academisch onderwijs en onderzoek. Dat geld - inmiddels geslonken tot rond de €860 mln - komt vanaf dit studiejaar in oplopende stappen vrij. Te laat, vinden de universiteiten.

De VSNU benadrukt dat de universiteiten er alles aan doen om knelpunten aan te pakken, o.a. door meer gezamenlijk te investeren in onderzoeksfaciliteiten en IT.

Bron: Het Financieele Dagblad.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.