Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 18-08-2014 | Article Rating | (0) reacties

Distance Education geheel over MOOCs

Distance Education geheel over MOOCs

Het meest recente nummer van het tijdschrift Distance Education gaat helemaal over onderzoek naar MOOCs (Massive Open Online Courses). In het nummer staat de vraag centraal in hoeverre er sprake is van een innovatie en zo ja, op welke terreinen. Onderwerpen die worden behandeld zijn:

  • Pedagogical innovations
  • Technological innovations
  • Systemic innovations
  • Reframing the definition of efficacy

Tony Bates – van Tony Bates Associates – levert op zijn blog een analyse van de artikelen in Distance Education. Een van de zaken waarop hij wijst, is dat in de literatuur over MOOCs er meestal van wordt uitgegaan dat er maar twee soorten MOOCs zijn: ‘instructionist’ MOOCs (zoals Coursera, edX, Udacity, xMOOCs) en ‘connectivist’ MOOCs (zoals Downes, Siemens, Cormier, cMOOCs). Bates vindt dit een te eenzijdige benadering en pleit voor een grotere diversiteit, zoals:

  • MOOC video recorded lectures watched in isolation by learners;
  • MOOC video lectures watched in co-located groups in a flipped classroom mode without instructor or tutorial support;
  • MOOCs integrated into regular campus-based programs with some learner support;
  • MOOCs using participatory and/or connectivist pedagogy.

De artikelen uit Distance Education zijn online te lezen en te downloaden.

Het commentaar en de conclusies van Bates staan op zijn weblog.

NB Wat het tijdschrift betreft, de link
Download full text geeft alleen de inleiding op de artikelen.

De afzonderlijke artikelen staan in het kader Users also read


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.