Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van HEMA academie | 03-06-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het Nieuwe Leren: digitaal versterkt klassikaal

Het Nieuwe Leren: digitaal versterkt klassikaal

Gepubliceerd op www.allesoverhetnieuweleren.nl 

Baas over je eigen agenda. Dat willen we allemaal. Want wie wil elke dag rekening houden met files om op tijd op het werk te komen? De flexwerker regelt dat anders. Dankzij moderne technologie plant hij slim en werkt hij waar en wanneer hij dat wil.

Als we dit met ons werk kunnen, dan kan dat ook met onze opleidingen. De technologie is er. Digitale leeromgevingen zijn 24/7 bereikbaar. Het aantal reismomenten en daarmee de reistijd kan dankzij de virtual classroom drastisch omlaag. Weg met de nutteloze uurtjes.

shutterstock_15037780Toch mogen we de fysieke contactmomenten niet de rug toekeren. Dat het dreigt te ontstaan, komt naar mijn overtuiging omdat we die contactmomenten te weinig waarde geven. Je moet daarom de fysieke bijeenkomsten anders gaan inrichten. Want wat heb je aan het docententype dat voorleest uit eigen of andermans werk? Het credo bij het nieuwe leren is wat mij betreft: digitaal versterkt klassikaal. Een typisch blended aanpak.

Volgens Jennings’ 70-20-10 principe leren we het meest op de werkvloer in uitdagende situaties (70%) en door feedback (20%). De rest is het formele leren. Door een blended aanpak is juist op die 70% en 20% een veel hoger leerrendement te halen. In de fysieke bijeenkomsten bespreek je dan de uitdagende situaties (challenges) en geef je elkaar gerichte feedback. Hierdoor staat niet de 10% centraal, maar de volle 100%.

Het verduidelijken van concepten, online trainingen, peer reviewing van opdrachten, video’s van hoorcolleges en testen, het zijnshutterstock_60025564voorbeelden die de digitale leeromgeving prima ondersteunt. Richt je dat goed in, dan heb je daadwerkelijk de tijd om in fysieke contactmomenten inhoudelijk de diepte in te gaan. Dat maakt het aantrekkelijk, verhoogt de betrokkenheid en daarmee het rendement.

Dus… zorg net als bij Het Nieuwe Werken ook bij Het Nieuwe Leren voor een flexibele tijdsindeling. Dan vindt leren continu plaats.

???????????????????????David Dekker
UP learning


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.