Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 29-01-2014 | Article Rating | (0) reacties

Bijeenkomst Ned-Moove 26 feb.

Bijeenkomst Ned-Moove 26 feb. Op woensdag 26 februari organiseert de Nederlandstalige Moodle vereniging Ned-Moove een bijeenkomst met daarin de ledenvergadering en een seminar Leren met video in Moodle.




Praat mee in de ledenvergadering

De vergadering vindt plaats op 26 februari. De locatie zal in de buurt van een station zijn, in Utrecht of daar in de buurt.

Je bent welkom vanaf 13:30 De vergadering start om 14:00 en duurt tot 15:00.

We bespreken het Jaarverslag, de financiën en de begroting en plannen voor het komend jaar. De Kascommissie bestaand uit Steinie Janssen en Bob Roos zal verslag uitbrengen van de controle en aanbevelingen doen.

Vervolgens houden we een bestuursverkiezing. Twee posities, namelijk die van Isabelle Langeveld en Marc Swanenberg, zijn vacant. Beiden willen graag nog een termijn volmaken en stellen zich kandidaat, maar jij kunt je ook kandidaat stellen. Dan hebben we iets te kiezen. Voel je ervoor om als bestuurslid actief te worden voor de vereniging, stuur dan een mail naar info@ned-moove.nl.

Seminar Leren met video in Moodle

Om 15:15 starten we met ons seminar.

We zijn getuige van de stormachtige opkomst van video als leermiddel, van soms oersaaie weblectures die via Moodle worden aangeboden tot spannende documentaire of realityshow-achtige clips die de lerende het gevoel geven een pittige uitdaging in zijn dagelijkse praktijk aan te gaan. In de sliptream van die ontwikkeling zien we leeromgevingen met user generated content. Deelnemers sturen presentaties in die ze opnemen met hun webcam, laten zichzelf filmen terwijl ze aan het werk zijn en bewijzen daarmee hun competentie of maken zelf instructiefilmpjes als maximaal activerende leeropdracht. De video’s zijn materiaal om te bespreken, elkaar feedback te geven en zo inzichten te verdiepen (peer teaching). Van goede resultaten kan de hele wereld leren. Bovendien aanzienlijk leuker om te doen dan een paper schrijven dat een docent misschien vluchtig bekijkt en daarna voor niemand meer waarde heeft. We leggen in het seminar de nadruk op een didactiek waarin deelnemers video opnemen en insturen als opdracht.

Voorwaarde is: probleemloos uploaden en terugkijken, op elk device, platform en browser en met gegarandeerde privacy.



In het seminar bekijken Isabelle Langeveld en Marcel de Leeuwe, samen met experts en ervaringsdeskundigen, video van twee kanten: didactiek en techniek.

  • Wat is er nodig is om video als didactiek te laten werken in de manier waarop je de opdracht aanbiedt, deelnemers begeleidt in de uitvoering en bij peer beoordeling? Welke Moodle Activity gebruik je om de video te 'oogsten' en waarom?
  • Welke techniek ga je gebruiken als je wilt dat het een drempelloze ervaring wordt voor je deelnemers maar liever niet binnen de korte keren je hostingpakket moet upgraden? Welke oplossingen biedt Moodle? Hoe zit het met die Flowplayer? Of kun je beter de knop YouTube Anywhere in je editor inpluggen, Kaltura installeren met een Kaltura server erbij, de plugin PoodLL gebruiken? Of zeg je tegen je deelnemers dat ze zelf elke denkbare player moeten installeren? En dan zit je nog met organisaties waar YouTube geblokkeerd is of waar video niet door de beperkte bandbreedte geperst kan worden.

Meld je aan voor de vergadering, het seminar, of allebei.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.