Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 09-01-2014 | Article Rating | (0) reacties

Sociaal leren Gemeente 's-Hertogenbosch

Sociaal leren Gemeente 's-Hertogenbosch
e-Learning.nl is in gesprek gegaan met Frieke Hazendonk en Michiel Louweret. In de video vertellen Frieke en Michiel hoe de gemeente bewust heeft gekozen voor een andere benadering van leren. Bij de gemeente ’s-Hertogenbosch zijn ICT-professionals zelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling en dit concept is gebaseerd op social learning.

Ik stel de volgende vragen:

  1. Met wie zit ik hier aan tafel?
  2. Hoe ziet het professionaliseringstraject van de Gemeente 's-Hertogenbosch eruit?
  3. Wat was de inhoud, wat moest er geleerd worden?
  4. Welke activiteiten zitten er in het leertraject?
  5. Hoe slaat het sociale leren aan? Wat zijn de voordelen of hebben mensen er moeite mee?
  6. Hoe hebben jullie de groep lerenden samengesteld?
  7. Jullie leggen veel verantwoordelijkheid bij lerenden. Past dit bij een specifieke lerende, cursusinhoud of organisatie?
  8. Wat heeft het de Gemeente 's-Hertogenbosch opgebracht en zou je weer voor zo'n spannend concept kiezen?
  9. Hebben jullie nog een laatste tip voor andere organisaties?




Achtergrondinformatie door Michiel Louweret:


In acht weken werkt een groep professionals als leergemeenschap aan de hand van een inspirerend programma en onder begeleiding van een teamcoach aan de ontwikkeling van persoonlijke  vaardigheden. De deelnemers bepalen samen wat zij belangrijk vinden, hoe het programma kan bijdragen aan de strategie van de organisatie en wat zij daarvoor nodig hebben. Zij zijn en voelen zich verantwoordelijk voor hun (ontwikkel)prestaties en helpen elkaar met feedback, best practices en de uitwisseling van kennis en ervaring. Lijnmanagers, collega’s en klanten zijn direct betrokken. De teamcoach is natuurlijk afkomstig uit de eigen organisatie.  

Kan dat? Werkt dat? In de video vertellen Frieke Hazendonk en Michiel Louweret hoe een gemeente bewust heeft gekozen voor een andere benadering van leren. Bij de gemeente ’s-Hertogenbosch zijn ICT-professionals zelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling. Bijna 60 ICT-professionals werken in verschillende leergemeenschappen aan hun persoonlijke effectiviteit. Informatiemanagement is erg belangrijk voor de dienstverlening van gemeenten. Steeds meer processen verlopen digitaal. ICT-professionals moeten goed samenwerken met lijnmanagers en externe partijen. Samenwerking is geen sinecure. Dat weet iedereen. Misverstanden liggen op de loer. Er gaat nog al eens iets mis. Samenwerking vraagt goede communicatieve vaardigheden, resultaatgerichtheid en een groot inlevingsvermogen. 

Gemeente ’s-Hertogenbosch heeft daarom besloten stevig te investeren in de kwaliteit van het informatiemanagement. Naast een ‘harde’ aanpassing van werkprocessen en andere instrumenten is in 2013 een traject gestart waarin professionals samen werken en leren. Louweret & partners faciliteert dit traject met een innovatief leerconcept dat is gebaseerd op de principes van social learning. Professionals weten ongelofelijk veel. Kennis ligt voor het oprapen. De uitdaging is om kennis productief te maken. In volwassen organisaties kunnen professionals dat zelf.

De reacties van de deelnemers en teamcoaches spreken boekdelen:
  • Je bent er elke dag mee bezig
  • Professionals komen zelf met creatieve oplossingen
  • Samen weten we erg veel
  • Je leert je collega’s veel beter kennen
  • Je merkt direct de opbrengsten
  • Het is soms wel confronterend.

Ontwikkelen en veranderen doen we in kleine stappen. Het leerconcept sluit naadloos aan op de behoefte van professionals om zelf invulling te geven aan hun beroepspraktijk. In de programma’s verbinden we het grote verhaal van het management met de talenten en behoeften van professionals. De boven- en onderstroom van de organisatie krijgen weer contact.

Louweret & partners ondersteunt complexe en grootschalige transities binnen het onderwijs, de zorg  en de overheid met aansprekende leerprogramma’s waarin professionals verantwoordelijkheid nemen en managers ondersteunen. 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.