Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Overgenomen van de website van Vereniging voor Onderwijs Research: Dinsdag 10 december 2013 van 12:15 uur – 13:00 uur Pierre Gorissen (Fontys Hogescholen) Binnen het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van weblectures: online video's waarbij de docent uitleg geeft bij de lesstof. De vorm, inhoud en lengte van zulke weblectures varieert. Vaak gaat het om integrale opnames van lessen of colleges die door de docent verzorgd wordt voor een groep studenten. Maar steeds vaker gaat het ook om kortere clips, die dan vaak als onderdeel van "flipped classroom" activiteiten vooraf al aan studenten worden aangeboden. Soms gaat het om complete, zelfstandig te gebruiken, video's die worden aangeboden als onderdeel van MOOC's (Massive Open Online Courses). Pierre Gorissen deed promotieonderzoek naar het gebruik van opnames van colleges door studenten. Tijdens deze presentatie zal hij stil staan bij de resultaten van zijn onderzoek, maar ook in gaan op de hierboven al aangestipte vragen en onderwerpen: Hoe passen weblectures binnen ons onderwijs? Wat betekent dit voor de docent? Is er straks alleen nog maar sprake van een docent die in ingeblikte vorm de studenten toespreekt? Meer informatie over het promotieonderzoek van Pierre, inclusief een korte videotoelichting per hoofdstuk, is te vinden op deze website. Aanmelden is verplicht maar ook gratis. Aanmelden doe je hier.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.