Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 11-12-2013 | Article Rating | (0) reacties

Wat heb je aan Learning Analytics?

Erik Woning beantwoordt deze vraag in een prima blogpost op de Kennisnet site. Kennisnet begeleidde een aantal pilots op scholen die met programma’s gingen werken die LA mogelijk maakten.

Wouter noemt een aantal regulier onderwijsomgevingen en producten die het mogelijk maken om learning data te analyseren en te tonen. Voorbeelden hiervan zijn Snappet, Got it, PulseOn, Taalzee, Rekentuin en Learnbeat. Kennisnet begeleidde de pilots waarin leraren van verschillende scholen met de programma’s aan de slag gingen en het moest duidelijk worden wat zij van een dergelijk programma verwachten en hoe hun (eerste) ervaringen met het programma zijn.

De vraag die in dit onderzoek centraal staat is: Wat hebben leraren in hun dagelijkse praktijk aan programma’s met een Learning Analytics component?

3 concrete conclusies uit onderzoek (overgenomen uit de blogpost):

  1. Learning Analytics slaat een brug tussen het onderwijs van nu en het ideale onderwijs dat leraren voor ogen hebben.

    Leraren verwachten dat Learning Analytics het mogelijk maakt om gepersonaliseerd onderwijs te bieden aan leerlingen. Learning Analytics kan hen helpen bij het meer op maat aanbieden van onderwijs. Omdat leraren verwachten dat Learning Analytics de leraar meer inzicht geeft de prestaties van de individuele leerlingen, de administratieve taken vermindert en dat er daardoor meer tijd over is voor de leraar om de leerlingen persoonlijk te begeleiden.

  2. Ervaringen met werken met een online leerplatform in de les zijn positief.

    Leraren die aan de pilot hebben deelgenomen, hebben positieve ervaringen met het werken met een online leerplatform in de les. Ze ervaren dat leerlingen gemotiveerd zijn om met een online leerplatform te werken. Het platform stimuleert de leerlingen om zichzelf te ontwikkelen en de leraar stelt doelen met de leerlingen op waar ze dan zelfstandig aan gaan werken. Een van de valkuilen is dat het platform niet uit zichzelf blijft stimuleren, de leraar speelt hierin een belangrijke rol.

  3. Noodzakelijke veranderingen in het onderwijs zijn nodig voordat Learning Analytics een grote rol kan spelen.

    Leraren zien veranderingen in het onderwijs noodzakelijk om goed te kunnen werken met online leerplatformen met een Learning Analytics component. Het is vooral belangrijk dat de faciliteiten op orde komen zodat leraren en leerlingen online kunnen werken (thuis en op school) en dat leraren worden getraind in het aanbieden van gepersonaliseerd onderwijs. De rol van de leraar en misschien ook wel van de school verandert. Leraren kunnen dit niet vanzelf oppakken. Ze dienen hierin begeleid en getraind te worden.

Zie voor meer informatie de prima blogpost van Erik Woning.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.