Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 08-12-2013 | Article Rating | (0) reacties

Bedrijven en Online learning: een kleine inventarisatie

Bedrijven en Online learning: een kleine inventarisatie


Van onze redacteur Pieter de Vries

Speexx, een bedrijf dat wereldwijd taalcursussen verkoopt organiseerde voor de derde keer een uitwisseling tussen klant-bedrijven over hun ervaringen met online leren. Dat leverde een dag lang verhalen op over succes en mislukking bij bedrijven, die niet in de top-100 staan, maar wel degelijk aan de weg timmeren. Aanwezig waren: Marriot Marquis Hotel Dubai, Chapman Black UK, SGS en de Bruckner groep uit Duitsland, 3-6TY uit Frankrijk en BCD Travel uit Nederland en Duitsland. Laura Overton van 'Towards Maturity' verzorgde de agenda en knoopte alles aan elkaar.

Een paar opvallende uitspraken:

  • online leren stimuleert de productiviteit
  • grotere betrokkenheid onder het personeel
  • reductie van opleidingskosten
  • formeel leren heeft nog steeds bestaansrecht, maar de technologie dwingt je om het anders te gaan doen
  • blended en online leren krijgen de meeste aandacht

Hoe wordt er geleerd?

  • de cursus is nog steeds belangrijk, zeker als het om specialistisch werk gaat
  • toenemende behoefte om in eigen tempo te leren
  • traditionele leren verliest duidelijk terrein
  • digitale informatiebronnen worden beter, actueler en daarom meer gebruikt
  • toenemende behoefte aan leren op of dichtbij de werkplek 
  • betrokkenheid manager is doorslaggevend
  • leertechnologie maakt betere afstemming leren en ontwikkeling mogelijk (vooral bij nieuwe medewerkers)

Dingen die nog steeds in de weg zitten:

  • de relatie HR met L&D blijft problematisch
  • veranderingen in de business komen nog te weinig en te langzaam door
  • dus nauwelijks sprake van een natuurlijke afstemming 'business - leren' en omgekeerd
  • gebruik 'data' wel gezien als belangrijk, maar er gebeurt nauwelijks iets mee en zeker niet op een structurele manier
  • te weinig aandacht voor de lerenden. Het adagio 'ken je klant' is nog niet echt aangekomen.

Andere belemmeringen: 

  • onaantrekkelijke content blijkt  een van de belangrijkste belemmeringen
  • heeft onder andere te maken met de productie in eigen huis door mensen, die de skills niet hebben 
  • ik kan niet vinden wat ik zoek …..
  • gebruik technologie voor traditionele lesvormen, waardoor meerwaarde nihil is
  • maakt online leren eenvoudig en eenduidig 

Een kanttekening. Het gezelschap bestond vooral uit L&D mensen, die niet op een graantje meer of minder letten als ze onder geloofsgenoten zich even kunnen laten gaan. Een aanrader. 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.