Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 08-12-2013 | Article Rating | (0) reacties

Bedrijven en Online learning: een kleine inventarisatie

Bedrijven en Online learning: een kleine inventarisatie


Van onze redacteur Pieter de Vries

Speexx, een bedrijf dat wereldwijd taalcursussen verkoopt organiseerde voor de derde keer een uitwisseling tussen klant-bedrijven over hun ervaringen met online leren. Dat leverde een dag lang verhalen op over succes en mislukking bij bedrijven, die niet in de top-100 staan, maar wel degelijk aan de weg timmeren. Aanwezig waren: Marriot Marquis Hotel Dubai, Chapman Black UK, SGS en de Bruckner groep uit Duitsland, 3-6TY uit Frankrijk en BCD Travel uit Nederland en Duitsland. Laura Overton van 'Towards Maturity' verzorgde de agenda en knoopte alles aan elkaar.

Een paar opvallende uitspraken:

  • online leren stimuleert de productiviteit
  • grotere betrokkenheid onder het personeel
  • reductie van opleidingskosten
  • formeel leren heeft nog steeds bestaansrecht, maar de technologie dwingt je om het anders te gaan doen
  • blended en online leren krijgen de meeste aandacht

Hoe wordt er geleerd?

  • de cursus is nog steeds belangrijk, zeker als het om specialistisch werk gaat
  • toenemende behoefte om in eigen tempo te leren
  • traditionele leren verliest duidelijk terrein
  • digitale informatiebronnen worden beter, actueler en daarom meer gebruikt
  • toenemende behoefte aan leren op of dichtbij de werkplek 
  • betrokkenheid manager is doorslaggevend
  • leertechnologie maakt betere afstemming leren en ontwikkeling mogelijk (vooral bij nieuwe medewerkers)

Dingen die nog steeds in de weg zitten:

  • de relatie HR met L&D blijft problematisch
  • veranderingen in de business komen nog te weinig en te langzaam door
  • dus nauwelijks sprake van een natuurlijke afstemming 'business - leren' en omgekeerd
  • gebruik 'data' wel gezien als belangrijk, maar er gebeurt nauwelijks iets mee en zeker niet op een structurele manier
  • te weinig aandacht voor de lerenden. Het adagio 'ken je klant' is nog niet echt aangekomen.

Andere belemmeringen: 

  • onaantrekkelijke content blijkt  een van de belangrijkste belemmeringen
  • heeft onder andere te maken met de productie in eigen huis door mensen, die de skills niet hebben 
  • ik kan niet vinden wat ik zoek …..
  • gebruik technologie voor traditionele lesvormen, waardoor meerwaarde nihil is
  • maakt online leren eenvoudig en eenduidig 

Een kanttekening. Het gezelschap bestond vooral uit L&D mensen, die niet op een graantje meer of minder letten als ze onder geloofsgenoten zich even kunnen laten gaan. Een aanrader. 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van de Redactie 16-12-2022

e-Learning na de pandemie

Hoe zal e-learning zich ontwikkelen, nu de Corona-pandemie geleidelijk afneemt.