Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Door onze redacteur Wilfred Rubens Mobiel leren trekt nog steeds het nodige publiek aan. Dat bleek uit de drukbezochte laatste sessie van de Online Educa Berlijn. Toen ik in 2003 voor het eerst de Online Educa bezocht, werd deze manier van leren al als veelbelovende trend beschreven. Maar tien jaar later zijn nog steeds uitdagingen.
Arndt Bubenzer stelde dat mobile learning nog steeds een mooie manier is om lastig te bereiken doelgroepen te bereiken. De apparaten vormen geen barrière meer. Maar....er zijn nog zes belangrijke uitdagingen.
Bubenzer eindigde met enkel cases. Zoals het presenteren van de belangrijkste feiten voor piloten over wat te doen bij bepaalde weersomstandigheden.
Tom van Wambeke van het internationale training centrum van de ILO is ingegaan op design thinking, dat hij afzette tegen instructional design. Zij ontwikkelen mobile learning niet via de watervalbenadering (uitgebreid plannen en beschrijven, daarna ontwikkelen), maar 'agile' (iteratief, in kleine stappen). Hij verzamelde vragen via Poll Everywhere, die hij gebruikte om zijn verhaal te vertellen. Zo liet hij een voorbeeld zien van een project waarin sms wordt gebruikt. Hij verwees naar een presentatie van Inge de Waard over het formuleren van een mobile learning strategie. Ook ging hij in op een toolkit die zij hebben ontwikkeld. Deze met Wordpress gemaakte toolkit bevat diverse cases waarmee men uitdagingen van mobile learning heeft aangepakt. Tom pleitte voor meer experiences met mobile learning, en minder contentgedreven vormen van mobile learning.
Adoptie van mobile learning wordt volgens de derde spreekster van BlackBoard gedreven door lerenden. Zij gebruiken mobiele technologie intensief en als een middel voor connecties. Voor haar is dat de reden om mobiele technologie binnen de les te gebruiken, bijvoorbeeld op basis van het concept van de flipped classroom. Zij haalde er zelfs Vygotski bij om te pleiten voor mobile learning binnen contexten. Deze spreekster ging op allerlei mobiele toepassingen van BlackBoard in. Deze waren voor een groot deel wel erg content gedreven. Maar er was ook een toepassingen waarbij lerenden via mobiele technologie feedback gaven.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.