Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 13-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online colleges minder succesvol?

Online colleges minder succesvol?

Onlinecolleges minder succesvol – zonder vraagteken - is de kop boven een artikel in de Volkskrant van 12 oktober. Amerikaans onderzoek suggereert dat online college volgen gemiddeld resulteert in lagere cijfers en grotere kans om de studie niet af te maken, schrijft de krant.

Onderzoekers van de universiteiten Harvard en Stanford analyseerden de gegevens van meer dan 230 duizend studenten die vier jaar lang ingeschreven stonden bij een particuliere universiteit in de VS. Op die universiteit kunnen studenten zich zowel inschrijven voor onlinecolleges als gewone colleges.

“Studenten die de onlinecolleges volgden scoorden gemiddeld 10 procent lager dan studenten die gewoon naar college gingen: op de Amerikaanse cijferschaal van 0 tot 4 haalden ze gemiddeld een 2,8 in plaats van een 2,4. Na een half jaar hadden ze gemiddeld lagere cijfers dan hun medestudenten. Hun gemiddelde daalde na het volgen van een onlinevak met 0,15 punten op de Amerikaanse schaal (grofweg vier tienden in Nederlandse rapportcijfers). En na een half jaar schreven studenten die onlinecolleges volgden zich 9 procent vaker uit dan studenten die gewoon naar de universiteit kwamen voor hun colleges, zo schrijven de onderzoekers in American Economic Review”, aldus de Volkskrant.

De onderzoekers plaatsen zelf een kanttekening bij de gevonden resultaten: “De onderzochte groep studenten werd vooraf niet willekeurig verdeeld over onlinecolleges en gewone colleges. Daardoor is het niet met zekerheid te zeggen dat de slechtere studieprestaties het gevolg zijn van de onlinecolleges. Misschien telde de groep die onlinecolleges volgde meer slechtere of luiere studenten dan de groep studenten die gewoon naar college ging.”

Online bespreekt de Volkskrant het onderzoek onder de kop: College kijken via het internet? Dat verslechtert de studieprestaties, suggereert onderzoek.

Bron: Volkskrant


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.