Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Future Learning | 03-09-2013 | Article Rating | (0) reacties

12de Internationale ILIAS conferentie

12de Internationale ILIAS conferentie De 12de Internationale ILIAS conference in München was een groot succes. Er waren 180 deelnemers uit 13 verschillende landen. Gedurende twee dagen zijn er veel presentaties en workshops gehouden door bedrijven en universiteiten die ILIAS reeds gebruiken. Bij de meeste presentaties werd ingegaan op hoe zij ILIAS gebruiken om hun probleem op te lossen.

Nieuwe functionaliteiten
Tijdens een presentatie door de ILIAS Vereniging werd ook dieper ingegaan op een aantal nieuwe functionaliteiten die in ILIAS versie 4.4 en 4.5 worden geïmplementeerd. Dit zijn een aantal van de nieuwe functies die er aan zitten te komen:

  • In 4.4 bestaat de mogelijkheid om de structuur van de eigen organisatie weer te geven in zogenaamde organizational units. Organizational units komen overeen met afdelingen en/of teams. Dit laat toe dat leidinggevenden alleen toegang hebben tot gegevens betreffende werknemers  in hun eigen afdeling of team.
  • De SCORM speler kan nu ook offline spelen, dus als er geen Internet verbinding is. De communicatie tussen de SCORM module en ILIAS kan dan niet plaatsvinden maar wordt opgeslagen. Als er weer verbinding is, zal de communicatie alsnog plaatsvinden en zal ILIAS worden bijgewerkt.
  • Meertalige functionaliteit is nu mogelijk voor ILIAS leermodules, mediapools en categorieën. Content kan nu worden beschreven in verschillende talen en de taal van de gebruiker zal bepalen welke taal de gebruiker zal zien. Deze functionaliteit zal zich nog verder uitbreiden tot uiteindelijk alle objecten meertalig kunnen zijn. 
  • De Duitstalige HELP functie is bijna afgerond. Future Learning zal daarna gaan meewerken aan een Nederlandse versie hiervan. 
  • 360 graden competentiemeting. Hiermee kunnen via enquêtes vragen worden gesteld waarvan de antwoorden bepalend zijn voor in hoeverre een bepaalde competentie aanwezig is. Deze enquêtes worden ingevuld door verschillende personen, inclusief de persoon waar het over gaat en geven, via een spinnenweb grafiek weer wat de sterke en zwakke competenties zijn, met eventueel een suggestie voor een training die de zwakte zou kunnen versterken.
  • Koppelingen met social media zodat je bijvoorbeeld een twitter feed kunt opnemen in een leerobject. De normale social media koppelingen zijn al langer aanwezig.
  • LTI Koppelingen (Learning Tools Interoperability) waarmee content van andere systemen kan worden afgespeeld in ILIAS. In een later stadium zal ILIAS ook een Content Provider kunnen zijn.
  • Nog vele kleinere uitbreidingen zoals een verbetering van drag-and-drop voor bestandstransfer, nieuwe cloud objecten, nieuw bibliografie object, enz. 

Workshop e-learning ontwikkeling in ILIAS

Future Learning heeft aan ca. 25 geïnteresseerden een workshop verzorgd over de ontwikkeling van SCORM e-learning modules met behulp van de ingebouwde SCORM editor. Er werd uitgelegd wat SCORM betekent en hoe je met behulp van de SCORM editor professioneel uitziende e-learning modules kunt ontwikkelen.
Meer informatie over de laatste ontwikkelingen in ILIAS kan gevolgd worden via de 'ILIAS blog' van de ILIAS Dutch Community site: http://www.iliasdutch.nl
Er kan ook in een gratis aangeboden ILIAS omgeving, geoefend worden: http://flows.iliasdutch.nl/

Gezellige avonden
's Avonds hebben we weer heerlijk gegeten en was het supergezellig.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.