Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Atrivision | 23-08-2013 | Article Rating | (0) reacties

Engagement in e-Learning

Engagement in e-Learning

Tijdens een klassikale les heb je het als docent/trainer snel door wanneer je leerlingen geen interesse hebben of het saai vinden: onderuitgezakt zitten ze op hun stoel, constant bezig met hun telefoon of aan het kletsen met hun buurman. Vervelend natuurlijk, maar je kan er makkelijk op inspelen. Het gebeurt immers voor je neus, je bent er zelf bij en het is goed zichtbaar. Voor e-learning geldt dat niet en de betrokkenheid (engagement) zal dus op een andere manier gecreëerd moeten worden.

Wat is engagement in e-Learning?
Wanneer je op internet op zoek gaat naar definities van engagement met betrekking tot leren, kom je er nogal wat tegen. Iedereen lijkt te weten wat het is, maar niemand kan zijn vinger er echt op leggen. De definities hebben met elkaar gemeen dat engagement vaak wordt genoemd in relatie tot of als een vorm van motivatie, maar toch lijkt er weinig consensus te bestaan over wat engagement nou echt is.

Wanneer je zoekt naar informatie over engagement en motivatie onder werknemers, wordt engagement vaak gezien als een dieper niveau van motivatie. De nadruk ligt dan niet zozeer op het goed uitvoeren van taken, maar meer op passie en energie (Chalofsky & Krishna, 2009). Engagement wordt dan gezien als intrinsieke motivatie. Ik denk dat dit voor engagement in leren niet anders is. Een “engaged learner” is dan iemand die intrinsiek gemotiveerd is om te leren: gemotiveerd vanuit de wil om competent te worden of iets te begrijpen.

Engagement is niet standaard onderdeel van je persoonlijkheid, maar is afhankelijk van het hetgeen er geleerd wordt en op welke manier dat aangeboden wordt. Dat betekent dus dat we invloed hebben op hoe engaged de deelnemers aan onze e-learning zijn.

Lees het volledige artikel op de Atrivision blog.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.