Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Dat de wereld verandert onder invloed van technologie, hoeft geen betoog. Smartphone en tablets zijn een bijna onmisbaar verlengstuk geworden van de (westerse) mens. Wat betekent dit voor leren en opleiden. Of technologie daarbij moet worden ingezet, is zo goed als geen discussie meer. Hoe technologie in te zetten, daar zijn de meningen nog zeer over verdeeld. Naar wie moet het onderwijs luisteren? Naar de aanhangers van het “Steve Jobs-onderwijs”? Of naar degenen die van mening zijn dat de smartphone in het klaslokaal moet worden verboden?
Op verzoek van de overheid, boog het Platform Onderwijs 2032 zich over deze vraag. Voorzitter Paul Schnabel vatte het resultaat als volgt samen: ‘Vroeger zat kennis in je hersenen en je boeken, nu is dat de computer.’ Dit jaar kwam daarop een reactie in de bundel Onderwijs in tijden van digitalisering (Boom: Amsterdam 2017), onder redactie van Ad Verbrugge en Jelle van Baardewijk. Daan Rutten van de Universiteit Tilburg laat zijn licht er over schijnen. Zijn bespreking van deze bundel staat op Univers Online, de onafhankelijke nieuwssite. De discussie zal nog wel een tijd doorgaan.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.