Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
’s-Hertogenbosch 16 april 2013 Op het druk bezochte e-Learning Event zijn de Nederlandse e-Learning Awards 2013 uitgereikt. Voor de categorie Smarter Learning heeft de vakjury uit de vier genomineerden ABCDE Game als winnaar gekozen. In de spannende strijd tussen de twee genomineerden voor de Jong e-Learning Talent Award heeft BrainMatters gewonnen. Uit het juryrapport: Winnaar Smarter Learning Award: ABCDE game Als jonge arts op de Spoedeisende Eerste Hulp (SEH) werk je tegenwoordig volgens de wereldwijd ingevoerde ABCDE methode. Maar hoe leer je een arts in opleiding die methode nu op een realistische, speelse én efficiënte manier? De abcdeSim game biedt hiervoor een oplossing. De geaccrediteerde ABCDE game kent een eenvoudig maar sterk onderwijskundig concept. Ze biedt zeer realistische patiënt scenario’s gebaseerd op een gedetailleerd fysiologisch model. De feedback is heel direct: patiënt en apparatuur reageren zichtbaar en hoorbaar op de al dan niet juiste behandeling en acties. Als jury hebben we enkele artsen laten spelen, ze ervoeren de cases als zeer realistisch en werden gegrepen door de game. Het project is ontwikkeld en wordt ondersteund door een onderzoeksteam met duidelijke onderzoeksvragen en aandacht voor effectmeting. De data die verzameld worden in de game zijn bron voor verder onderzoek. Er is verder goed nagedacht over een business model om de game te vermarkten en verder te ontwikkelen. Kortom, nu al een succes met veel potentie voor verbreding en een wereldwijde uitrol. Winnaar Jong e-Learning Talent Award: BrainMatters BrainMatters heeft een app ontwikkeld waarmee je op je eigen gezicht je brein geprojecteerd krijgt en dan kunt zien welk hersendeel geactiveerd wordt. Daarachter zit een grote database met veel uitleg over de werking van de hersenen. Brainmatters is prima te gebruiken als naslagwerk. Op een aantrekkelijke en originele manier wordt wetenschappelijke kennis voor een breder publiek beschikbaar gemaakt. Je wordt verleid door de funfactor van het brein dat op je hoofd wordt geprojecteerd. Vanuit de optiek van leren ontbreken echter activiteiten waarmee gebruikers de informatie kunnen verwerken. De app komt binnenkort gratis in de app store, waarmee deze door een breed publiek kan worden gebruikt. De jury beveelt aan om de achterliggende teksten, bijvoorbeeld door het toevoegen van beeld en video aantrekkelijker te maken. De jury wacht in spanning op een volgende versie van de app waarin meer interactiviteit zit, bijvoorbeeld dat je je eigen hersenen kunt bouwen. Klik hier om het volledige juryrapport van alle genomineerde projecten in de twee categorieën te bekijken. Verdere informatie: Wie zijn de genomineerden voor de e-Learning Awards 2013 Wat zijn de inzendingen voor de e-Learning Awards 2013 Wat zijn de beoordelingscriteria voor de e-Learning Awards 2013
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.