Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Job Bilsen | 16-04-2013 | Article Rating | (0) reacties

E-learning event 2013 – Liveblog Claire Boonstra

E-learning event 2013 – Liveblog Claire Boonstra

Claire Boonstra benoemd haar definitie van success. De lat ligt hoog, en als het niet lukt dan heb je gefaald. De weg naar de top is omhoog. Ze vertelt over haar eigen weg omhoog. Via de TU Delft via KPN, Unilever naar Talpa. Om tenslotte via de startup Layar het World Economic Forum te bereiken. Maar dat bleek ook niet alles...


Volgens Claire zitten we in het tijdperk van verandering… of is het een verandering van tijdperk. We organiseren ons in ieder geval in netwerken en niet meer in hierarchische structuren. Maar wat betekent dit voor ons. Onze welvaart is opgebouwd uit de oude structuur.


Claire grijpt terug naar haar eigen ontwikkeling. Uit een scan naar haar  managementprofiel bleek dat ze ‘teveel’ passie en enthousiasme had en te weinig structuur en organisatie in zich had. De passie moest worden geremd en de structuur werd het ontwikkelpunt.


Uniek talent tot zijn recht laten komen. Hoe kunnen we daarvoor zorgen? In ieder geval niet met de manier waarop we het onderwijs nu hebben ingericht. We toetsen


Ze noemt als voorbeeld gamebedrijf VALVe waarin iedereen het mandaat heeft  om te beslissen over alles. Iedereen is gelijk, er is geen hierarchie. En dat het werkt blijkt uit de cijfers: 87,5 miljoen dollar winst per werknemer per jaar… Lees dus hun “Handbook for new employees”…


Een ander voorbeeld is het bedrijf Semco, Ricardo Semler heeft het traditionele bedrijf van zijn familie overgenomen en heeft alleen maar gekeken naar hoe mensen binnen het bedrijf gelukkig kunnen worden. Hierdoor heeft is het bedrijf aanzienlijk veel beter gaan presteren.


Op dit moment is Claire bezig te kijken naar hoe het onderwijs anders kan worden vormgegeven.

Hierin staat ze stil bij enkele voorbeelden:
  • the independent project, waarin leerlingen binnen een school zelf een unschooling beweging binnen hun school hebben gestart.
  • UnCollege (zie eerdere post van de keynote van Dale Stephens)
  • Sudbury Valley Schools: De kinderen op deze scholen hebben geen vast jaarplan, vaste klassen, geen curriculum en geen vaste lessen.
  • Moocs

Dan komt ze bij de centrale vraag: “wat is jouw eigen waardevolle bijdrage. En is dat in lijn met jouw talenten en je motivatie”. Pas als je dat ontdekt hebt kun je grootse dingen bereiken. En ben je je leven lang inzetbaar.


Meer info?




Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.