Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2013 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek naar serious games?

“Serious games base training to deal with difficult dialogues and stressful situations” door Lucia Pannese. Ik werd getriggered door de combinatie van ‘serious games’ en ‘stressful situations’ in de titel.

Bij CELSTEC hebben we
voor de UNHCR met ARLearn namelijk ook een serious game ontwikkeld waarmee een crisis-situatie (gijzeling) nagebootst wordt, en ik was benieuwd naar eventuele overeenkomsten en verschillen.

Na de verplichte inleiding - snelgroeiende markt van serious games, de voordelen van emersion en motivatie – bleek het hier om een iets andere, maar daarom niet minder relevante context, te gaan, namelijk de gezondheidszorg. De gepresenteerde game heeft als doel om verplegers/sters om te leren gaan met lastige patienten: iets waar hun reguliere opleiding onvoldoende in voorziet. De 15 minuten durende presentatie over de Clinic-game bleek aan het eind feitelijk heel goed samengevat te worden in het filmpje dat vervolgens vertoond werd.

Deze game is de voorlopige uitkomst van een nog steeds lopend onderzoeksproject in het EU-gefinancierde 7de kaderprogramma, en er staan nog twee andere games op de rol om ontwikkeld te worden: één over hulpverlening na een aardbeving, en één over het invoeren van flexwerk.

Wat heb ik van de presentatie geleerd?

De presentatie zelf ging niet in op de onderliggende technologie of de principes volgens welke bijvoorbeeld het scenario – de ‘intelligentie’ in de game – was ontwikkeld. Dat werd gelukkig wel door de zaal aangekaart tijdens het vragenkwartiertje: het gaat dus om een zelf ontwikkeld platform, en het scenario is gebaseerd op een boomstructuur waarbij het antwoord van een speler op een gestelde vraag (multple choice) bepaalt wat er vervolgens gebeurt.

De interface deed me erg denken aan wat ik eerder gezien had in EMERGO – een games project van SURF en de Open Universiteit dat al in 2007 is afgerond. De definitieve diskwalificatie volgde op de vraag waarom er zo weinig audio in de game zit: “Het is een onderzoeksproject, en onderzoekers besteden liever geen geld aan zaken zals audio ....”. Maar goed, het Mirror project kan weer een disseminatie-activiteit opvoeren in hun rapportage aan de EU.

Bericht van Eric Kluijfhout vanaf de LearnTec 2013


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.