Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Nog maar weinig instellingen voor hoger onderwijs bieden gratis online cursussen (moocs) aan. Wel hebben inmiddels meer dan 6,7 miljoen studenten minstens één zo'n cursus gevolgd, blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Babson Survey Research Group. “Het aantal deelnemers aan gratis online cursussen blijft groeien, zelfs nu het aantal aanmeldingen bij het hoger onderwijs in het algemeen afneemt”, zegt Jeff Seaman, medeauteur van het onderzoeksrapport Changing Course: Ten Years of Tracking Online Education in the United States. De meningen over moocs zijn verdeeld binnen het hoger onderwijs, zegt Elaine Allen, de andere auteur van het rapport. “Sommigen zijn blij met de mogelijkheid te leren over online pedagogiek en nieuwe studenten aan te trekken. Anderen vragen zich af of deze onderwijsmethode duurzaam is.” Kwaliteit Uit het onderzoek blijkt dat in het najaar van 2011 6,7 miljoen studenten minstens één online cursus volgden. Dat is een toename van 570.000 studenten ten opzichte van het voorgaande jaar. Van alle instellingen voor hoger onderwijs biedt momenteel slechts 2,6 procent een mooc aan, 9,4 procent is van plan dit binnenkort te gaan doen. Van de academische beleidsmakers vindt 77 procent dat online onderwijs minstens dezelfde kwaliteit kan bieden als face-to-face-onderwijs. Het volledige rapport is hier te downloaden.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.