Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Coursera, een platform dat gratis online cursussen van universiteiten (MOOC's) aanbiedt, is een matchingdienst voor studenten en werkgevers begonnen. Enkele bekende internetbedrijven, zoals Facebook en Twitter, hebben zich al aangemeld.
Alleen studenten die aangeven dat ze willen meedoen, worden in het bestand opgenomen dat werkgevers kunnen zien. Ook universiteiten die cursussen aanbieden, kunnen zelf bepalen of ze willen meedoen aan de service.
Bij Coursera leveren bedrijven een lijst met eisen aan waaraan studenten moeten voldoen. Meestal gaat het om de studenten die in een bepaalde regio het best presteren. Als een bedrijf interesse heeft in een student, krijgt de betreffende student een mail met de vraag of hij of zij geïntroduceerd wil worden bij het bedrijf.
Soft skills
Udacity, een ander platform dat online cursussen aanbiedt, heeft een soortgelijke service gelanceerd. De bedrijven betalen voor de diensten. Udacity en Coursera hebben niet bekend gemaakt wat ze in rekening brengen, maar het zou aanzienlijk minder zijn dan het honorarium van een headhunter.
De platforms tonen niet alleen de scores van studenten, ze geven ook informatie over de soft skills. Zo is het bijvoorbeeld zichtbaar als een student vaak anderen helpt op discussieforums.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.