Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het gebruik van ict in het onderwijs stagneert. Daarnaast gebruiken docenten ict vooral als aanvulling op hun bestaande lessen. Dat blijkt uit de Vier in balans monitor van Kennisnet.
In de meeste gevallen is er geen sprake van een wezenlijke verandering van de didactische aanpak van de docent, maar wordt ict ingezet in een voor hem of haar bekende context. Ict in de bestaande lespraktijk levert veelal ook meer rendement op dan ict in een compleet vernieuwende lespraktijk. Ondanks het feit dat 80 procent van de leraren vindt dat de opkomst van ict in het onderwijs hen stimuleert om hun manier van lesgeven te evalueren, heeft dat in de meeste gevallen niet geleid tot een verandering in de didactische aanpak van de leraar. Voor de monitor werd aan managers in het onderwijs gevraagd naar redenen voor het gebruik van ict. Tien procent van de instellingen in het basisonderwijs, 20 procent in het voortgezet onderwijs en 25 procent instellingen in het mbo wil het gegeven onderwijs ingrijpend veranderen met behulp van ict. Voor de overige instellingen geldt dat zij ict enkel inzetten ter ondersteuning van het onderwijs. Terwijl leraren meestal vinden dat ze goed op de hoogte zijn van ict-toepassingen en dat hun vaardigheden op dat gebied zijn gegroeid, hebben managers het idee dat deze groei minder is.
Meer informatie bij Kennisnet
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.