Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 16-11-2012 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie verbetert niet de leerprestatie, wel leerervaring

Bewust nadenken over het leerproces tijdens het leren leidt niet tot betere leerprestaties. Maar het is wel goed voor de leerervaring. Dankzij de reflectie doen studenten vaardigheden op die nodig zijn voor een leven lang leren.

Ze worden betere lerenden. Dat concludeert Dominique Verpoorten in zijn onderzoek Reflection Amplifiers in Self-Regulated Learning. Verpoorten promoveerde vorige week bij de Open Universiteit in Heerlen.

Hij deed verschillende onderzoeken met reflectieversterkers. Dat zijn korte, tussentijdse aansporingen tot reflectie, ingebed in het elektronische studiemateriaal. In het onderzoek ging het dus om reflectiemomenten tijdens het leren en niet, zoals in de meeste andere onderzoeken, om reflectie achteraf.

Leervaardig

In geen van de experimenten kon een direct effect van reflectie op de leerprestaties worden vastgesteld. Maar uit alle experimenten bleek dat de reflectie wel een positieve invloed had op de leerervaring. De lerenden hadden het gevoel dat ze een betere controle hadden op het leerproces, ze hadden een beter besef van de bestede tijd, beter inzicht in zichzelf als lerende persoon en ook meer overzicht over het proces van leren.

Widgets

De reflectieversterkers die Verpoorten heeft ontwikkeld, hebben de vorm van widgets: kleine stukjes software die makkelijk in te bouwen zijn in e-learningomgevingen. Daardoor zijn ze makkelijk herbruikbaar.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.