Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 16-10-2012 | Article Rating | (0) reacties

Klassikale opleidingen nog steeds populair

Klassikale opleidingen nog steeds populair

Klassikale opleidingen, trainingen en congressen zijn nog steeds de meest gevolgde vorm van leren in België. Voor zowel medewerkers als leidinggevenden en HR-verantwoordelijken blijkt het ook de favoriete leervorm.

Dat blijkt uit de Kluwer Learning Indicator 2012, een grootschalig onderzoek naar professioneel leren in België. Na klassikaal leren blijkt 'leren van collega's' het populairst te zijn.

Professioneel bijleren beperkt zich niet tot de werkuren. Ruim een derde van de respondenten (35 procent) besteedt buiten de werkuren minstens eenmaal per week tijd aan bijleren via opleidingen, zelfstudie, het doornemen van vakliteratuur. Nog eens 25 procent doet dit minstens één keer per maand. Opmerkelijk is dat zowel leidinggevenden als HR-verantwoordelijken aangeven zelf buiten de werkuren te leren en bereid te zijn er vakantie voor te nemen, maar ze geloven niet dat hun medewerkers dat ook willen doen. Volgens hen besteedt slechts één op de vijf medewerkers buiten de werkuren tijd aan leren en is slechts 19 procent bereid een dag vrij te nemen om zich professioneel verder te ontwikkelen. In werkelijkheid stelt liefst 62 procent van de medewerkers een dag vakantie te willen nemen voor een opleiding.


Social media

Kluwer Opleidingen peilde ook voor het eerst of het gebruik van social media al invloed heeft op professioneel leren binnen bedrijven en organisaties. Leren via social media is vandaag nog beperkt door de geringe kennis en het gering gebruik van die tools door de professionals. Belgische leidinggevenden, medewerkers en HR-verantwoordelijken zijn nog niet massaal actief op LinkedIn of Twitter. Enkel Facebook scoort beter. In slechts 6 procentvan de bedrijven behoren social media vandaag tot het aanbod van de leervormen. Toch verwacht 38 procent van de HR-verantwoordelijken dat leren via social media aan belang zal winnen.

Volgens Johan De Meyer, directeur Kluwer Opleidingen, is het een kwestie van tijd: “Wij geloven in de kracht van deze nieuwe media als een extra kanaal om te leren. We zien nu al een mentaliteitswijziging. En wanneer Het Nieuwe Werken meer ingang vindt, zullen bedrijven en organisaties leren sowieso anders moeten invullen. Medewerkers nemen steeds meer zelf het initiatief, terwijl HR-verantwoordelijken een meer adviserende rol zullen opnemen en vooral het delen van kennis stimuleren.”

Voor het onderzoek werden 5.500 medewerkers, leidinggevenden en HR-verantwoordelijken bevraagd.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.