Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op 65 procent van de hogescholen en universiteiten bestaat nog geen gemeenschappelijke visie op Open Educational Resources (OER). Wel stellen ze steeds vaker onderwijsmateriaal online beschikbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de Open Universiteit in opdracht van SURF en Wikiwijs.
De OER-ontwikkeling bevindt zich in Nederland nog in een aanloopfase, stellen de onderzoekers. De helft van de bevraagde hogeronderwijsinstellingen geeft aan dat er binnen hun hogeschool of universiteit nog geen sprake is van beleid met concrete activiteiten om de visie op open educational resources te realiseren. Echter 42 procent geeft aan dat er momenteel beleid wordt ontwikkeld. De onderzoekers constateren een verschil tussen hogescholen en universiteiten. Universiteiten zijn merkbaar actiever in het aanbieden van open leermaterialen.
Opkomende economieën
Wereldwijd stellen hogescholen en universiteiten steeds vaker onderwijsmateriaal open beschikbaar. Het gebruik van platforms als iTunes U, YouTube EDU voor leermaterialen en Coursera voor massive open online courses (MOOCs) is explosief gestegen. Vooral de Verenigde Staten en opkomende economieën zoals India en Brazilië zijn actief op dit gebied.
De Technische Universiteit Delft en Open Universiteit lopen voorop in Nederland, maar ook andere onderwijsinstellingen zijn actief met open leermaterialen. Ze maken gebruik van bijvoorbeeld iTunes U of Wikiwijs om leermaterialen te verspreiden. Of ze maken webcolleges of scripties van studenten vrij toegankelijk. Ook publiceren enkele universiteiten open cursussen en zijn open webcolleges en deelname aan iTunes U in opkomst.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.