Adaptive Learning vs. Scenario Based Learning
Met de moderne technologie is het mogelijk om een persoonlijke leerervaring te creëren. Regelmatig wordt ons gevraagd wat adaptief leren nu eigenlijk precies is en soms wordt ons, nadat wij het hebben uitgelegd, verteld dat ze dat al gebruiken. Meestal wordt dan niet ‘Adaptive learning’ maar ‘Scenario Based Learning’ bedoeld. Begrijpelijk want in beide gevallen krijgt de deelnemer een cursus die zich aan hem persoonlijk aanpast. Tijd dus voor een post die hier wat helderheid in schetst.
Scenario Based Learning: Alle mogelijke routes worden vooraf bepaald
Bij een scenario’s based training wordt aan de hand van de antwoorden van de deelnemer een specifiek leerpad gekozen. Het resultaat van een vraag of je kennisniveau, is bepalend voor de leermaterialen die je aangeboden krijgt en hoe snel je door de cursus gaat. Iedere keuze die een deelnemer maakt, heeft een gevolg voor de rest van het verloop van de cursus.
Voor de deelnemer een ideale vorm van leren, want het voelt heel persoonlijk en je slaat delen van een cursus over indien je die al voldoende beheerst. Dit is dan ook een efficiënte vorm van leren die aansluit bij wat mensen verwachten.
Voor de ontwerper van de cursus is het echter best een grote klus om alle mogelijke scenario’s die een deelnemer kan doorlopen voor te programmeren. Een simpel scenario wordt al snel een uitgebreide boomstructuur van voorgedefinieerde paden.
Adaptive Learning: Jouw optimale route wordt continue opnieuw bepaald
Net als bij Scenario Based Learning krijg je bij Adaptive Learning als deelnemer ook een persoonlijk leerpad gepresenteerd. Maar zoals Jessie Woolly-Wilson zei: “Intelligent adaptive learning means that there are a million individualized pathways.” Er zijn bij adaptief leren dus geen vooraf gedefinieerde paden of voorgeprogrammeerde stappen, maar ieder antwoord en iedere actie in het platform weegt mee om de juiste volgende stap te bepalen. Slimme algoritmes bepalen op basis van data analyse en profielen steeds opnieuw wat het optimale pad is voor een specifieke deelnemer. Vergelijk het met een TomTom. Niet al jouw mogelijke routes worden vooraf bepaald maar gebaseerd op waar je rijdt en welke afslag je werkelijk neemt, bepaalt TomTom steeds opnieuw de beste route voor jou. In een cursus betekent dit dat als je iets vergeet of blijkt dat je iets toch niet goed genoeg beheerst je dit (opnieuw) aangeboden krijgt in je persoonlijke leerpad.
Een adaptieve cursus maken
Als ontwikkelaar hoef je alleen leermaterialen te taggen met leerdoelen en dus geen ingewikkelde boomstructuren te bouwen. Je kunt nu binnen een cursus bepalen welke leerdoelen een groep deelnemers moet gaan beheersen. Dit leg je vast in een doelprofiel. De deelnemer ziet in een adaptieve cursus zijn voortgang per leerdoel.
Het is ook mogelijk een cursus voor verschillende doelgroepen te gebruiken, door per groep een ander doelprofiel te ontwikkelen.
Wanneer je nieuwe content toevoegt, dan is het voldoende om de juiste leerdoelen te taggen en de content zal automatisch opgenomen worden in het adaptieve schema van de cursus.
Je hoeft niet bang te zijn dat de cursus niet meer werkt door een doodlopend scenario of gaten in de cursus.
Adaptieve technologie in ontwikkeling
Adaptieve e-learning maakt het eenvoudiger, sneller en effectiever om gepersonaliseerde content aan te bieden aan de deelnemers. De techniek is nog volop in ontwikkeling en zal zich op den duur steeds beter en sneller kunnen aanpassen aan een deelnemer, zijn doelen en zelfs zijn voorkeuren. aNewSpring heeft all sinds 2001 ervaring met adaptieve technologie. We gebruiken deze ervaringen om samen met onze klanten onze technologie verder te ontwikkelen en te verfijnen.
Ervaar het zelf
Schrijf je in voor één van onze webinars om meer te leren over onze ontwikkelingen of vraag een demo aan om adaptief leren zelf te ervaren. Kijk hiervoor op
www.anewspring.nl