Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 12-04-2012 | Article Rating | (0) reacties

Studenten leren duurzaam ondernemen in serious game

Studenten leren duurzaam ondernemen in serious game


Onderzoekers aan de Universiteit Utrecht hebben samen met gamebedrijf Digital Dreams en serious game ontwikkeld voor studenten.

De game ‘Solar Tycoon' leert de studenten in hun rol als startende ondernemer technologische innovatieprocessen in de zonneceltechnologie te begrijpen en te beïnvloeden. Studenten schrijven eerst een businessplan, waarna de nieuwe ‘ondernemingen' gedurende enkele weken tegen elkaar spelen. Daarmee geeft de Universiteit Utrecht een nieuwe dimensie aan het onderwijs.

"Studenten hebben behoefte aan een koppeling tussen theoretische kennis en praktijksituaties", aldus dr. Floortje Alkemade, docent-onderzoeker aan de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. "En dat biedt deze serious game." Deze maand spelen dertig studenten van de bacheloropleiding Natuurwetenschap & Innovatiemanagement de game.

Drang om te winnen

Om goed te presteren in ‘Solar Tycoon’ moeten de studenten de theorieën die ze tijdens hun opleiding geleerd hebben, begrijpen om deze vervolgens succesvol te kunnen vertalen naar bedrijfsstrategieën. Het spel wordt in groepsvorm gespeeld en eind april 2012 wordt één groep als ’het meest succesvolle bedrijf in zonneceltechnologie’ aangewezen. Alkemade: “Studenten raken enorm gemotiveerd van het feit dat ze tegen elkaar spelen. Iedereen wil graag winnen.”

Na deze pilot wordt de game verder ingezet bij andere cursussen, zoals bij de komende Summer School ‘Innovations for a Sustainable Future’. Ook zullen onderzoekers dr. Frank van Rijnsoever en Allard van Mossel de game gebruiken in hun onderzoek naar innovatie en ondernemerschap. Alkemade: “Deze nieuwe onderwijsvorm zorgt er niet alleen voor dat studenten meer leren, maar ook dat ze hun kennis beter in de praktijk kunnen toepassen”.

Bron/meer informatie: Universiteit Utrecht


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.