Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 21-03-2012 | Article Rating | (0) reacties

Nederlands Open Access stagneert

Nederlands Open Access stagneert Het Open Access publiceren stokt in ons land. Dat blijkt uit de Monitor Nederlandse Openbare Repositories 2011 van SURF. “Het aandeel Open Access komt voor weinig universiteiten boven de 20 procent  uit.”

Eind 2015 moet dit percentage 70 procent zijn. Ook het HBO presteert onder de maat.

Ten opzichte van 2007 is in 2011 geen significante verbetering van het aantal Open Access publicaties te zien. Ook de hogescholen waarvoor het SURF-onderzoek voor het eerst is uitgevoerd, blijven achter. "In de HBO Kennisbank, waar kennisproducten van hogescholen worden ontsloten, blijft het aantal open toegankelijke publicaties en afstudeeropdrachten achter bij het aantal lectoraten en afgestudeerden."

Nog geen automatisme

In de HBO Kennisbank zijn inmiddels ruim 20.000 publicaties opgenomen. Hoewel de repositories van 21 HBO-instellingen in deze Kennisbank terecht komen, lijkt nog veel onderzoek niet openlijk beschikbaar, zo blijkt ook uit gesprekken van ScienceGuide met betrokkenen in het HBO. Matthijs van der Schaft van de Hogeschool Utrecht zei daarover al eens: "Ik denk dat slechts tien tot twintig procent van de publicaties in de Kennisbank terecht komt. Het zou eigenlijk een automatisme moeten zijn."

Ook voor het universitair onderzoek geldt dat het percentage Open Access publicaties achterblijft. "Het totale aantal publicaties in NARCIS groeit, maar het aandeel dat Open Access beschikbaar is, blijft constant. Van het aantal publicaties, zoals geregistreerd voor VSNU-rapportages, komt het aandeel Open Access voor weinig universiteiten boven de 20 procent uit. En dat is geen substantiële verbetering ten opzicht van de monitor van 2007."

Volgens het SURF-onderzoek is één van de redenen hiervoor dat de NARCIS-website nogal wat onvolkomenheden vertoont. Deze zijn deels toe te schrijven aan de aanleverende repositories en deels aan de centrale verwerking van de gegevens die worden opgehaald uit de repositories. Een belangrijke handicap is het ontbreken van gezamenlijke werkafspraken die aansluiten bij de laatste technische ontwikkelingen.

Bron: ScienceGuide


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.