Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Kan online discussiëren het leren bevorderen? Dat is de centrale vraag in het onderzoek van CELSTEC-onderzoekster Amy Hsiao dat start in juni 2011. Ze is daarvoor op zoek naar proefpersonen. Mensen leren vooral door sociale interacties met anderen. Althans, dat zegt de theorie van sociale ontwikkeling. Amy Hsiao, onderzoekster van CELSTEC, gaat onderzoeken of online discussiëren inderdaad het leren bevordert. Met andere woorden: wat is het belang van sociale interacties en kennisuitwisseling in het leerproces?
Het onderzoek gebruikt het nature-nurture-debat als centraal onderwerp. Is intelligentie aangeboren of aangeleerd? Over dit onderwerp dat in alle psychologieboeken aan de orde komt, bestaan verschillende opvattingen. Deelnemers aan het onderzoek discussiëren met één andere deelnemer over dit onderwerp en schrijven daarna een korte samenvatting waarin ze hun mening beschrijven. Daarnaast wordt hen gevraagd tweemaal een vragenlijst in te vullen en een toets te maken. Het onderzoek van Amy Hsiao kadert binnen het onderzoeksprogramma Learning Networks van CELSTEC. Dat onderzoekt de manier waarop deelnemers in een leernetwerk elkaar kunnen ondersteunen door kennisdeling en kennisuitwisseling.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.