Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 02-05-2011 | Article Rating | (0) reacties

Lerares Engels wint stimuleringsprijs digitale vaardigheden

Lerares Engels wint stimuleringsprijs digitale vaardigheden Op IPON 2011 is voor het eerst de ECDL (Europees Computer Rijbewijs)-stimuleringsprijs uitgereikt. De prijs ging naar Arshana Suraja Thakoersing, docent Engels op het Leonardo DaVinci college in Leiden.

 

Met de prijs wordt aandacht gegeven aan het belang van digitale vaardigheden in het onderwijs. Hiermee kunnen onderwijsinstellingen leerlingen goed toerusten voor hun verdere (werkende) leven.

 

Op de beurs ontving Thakoersing de titel Europees Computer Rijbewijs-leraar en een Ipad2 om haar inzet op het gebied van digitale vaardigheden in het onderwijs te honoreren.

 

Thakoersing viel op doordat ze zelf proactief de verdieping op digitale vaardigheden opzoekt. Ze maakt enthousiast gebruik van digitale lessen die via internet beschikbaar zijn en ontwikkelde ook zelf lessen. Om dat te kunnen doen, woonde ze seminars en workshops bij. In de klas werkt ze met het Smartboard en gebruikt ze Ipod-lessen en Studieweb. Zij kwam als winnares uit een ECDL-test onder bezoekers van Skills Masters, een beurs waar eind maart circa 22.000 scholieren op af kwamen om zich te oriënteren op vervolgopleiding en werk.

 

Werk en productiviteit op niveau

 

Naar verwachting is in 2020 liefst 90 procent van de werknemers in Europa afhankelijk van de computer. Om werkzaamheden op niveau te verrichten en onnodig verlies van productiviteit te voorkomen wordt het belang van digitale vaardigheid voor deze groep alleen maar groter. Om als Nederland internationaal niet achterop te raken moedigt ECDL digitale initiatieven toe.

 

“Het onderwijs is zich nog onvoldoende bewust van de snelheid van de ontwikkelingen”, zegt directeur Roy Osinga van ECDL. Het feit dat ze intensief Hyven, MSN’en of gamen wil volgens Osinga nog niet zeggen dat leerlingen over de juiste vaardigheden beschikken die voor het arbeidsproces nodig zijn. “Vaak wordt op school gesproken over de vaardigheden rekenen en taal.Eigenlijk moet dat rekenen en (digi)taal zijn, willen we de boot niet missen.”

Bron: Vives


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.