Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
ICT is niet alleen geschikt om allerlei informatiebronnen toegankelijk te maken, zoals in het geval van online-leeromgevingen. Innovatieve ICT-toepassingen kunnen ook worden ingezet om de communicatie en het leren doelbewust te veranderen.
Dit biedt nieuwe openingen om bestaande leersituaties - zoals het leren in het klaslokaal - te verbeteren. Dat blijkt uit een promotieonderzoek van Wouter van Diggelen aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.
Van Diggelen onderzocht twee samenwerkingstools die deel uitmaken van een digitale leeromgeving. Beide richten zich specifiek op face-to-face situaties, waar studenten direct met elkaar communiceren en bieden de studenten een alternatief medium om te discussiëren. Kenmerkend voor de digitale ondersteuning is dat studenten niet alleen mondeling communiceren, maar ook via de computer.
Meer cognitieve vrijheid
Het onderzoek laat zien dat de digitale leeromgeving het gedrag op meer manieren verandert. Studenten kunnen binnen de digitale leeromgeving hun gedachten direct verwoorden zonder gestoord te worden door (soms dominante) anderen. Ook biedt de digitale leeromgeving de studenten meer cognitieve vrijheid. Zij zijn beter in staat om hun eigen gedachtelijn te volgen. Studenten zijn daardoor beter in staat om kennis te delen en deze kennis verder uit te diepen.
Het onderzoek heeft een innovatief softwaresysteem opgeleverd dat groepen ondersteunt tijdens het voeren van discussies. Deze software - CoFFEE genaamd - heeft de IBM Innovation Award gewonnen. De software is vrij beschikbaar en kan gedownload worden via de website: www.coffee-soft.org/
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.