Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 24-01-2011 | Article Rating | (0) reacties

"Gaming wordt integraal onderdeel onderwijs"

Gaming verovert na de huiskamers nu ook de klaslokalen. Uit een onderzoek onder docenten blijkt dat 45 procent verwacht dat gaming binnen tien jaar een vast onderdeel is van het leertraject.

Het onderzoek is uitgevoerd door de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) die morgen begint van start gaat in de Jaarbeurs in Utrecht. De NOT vroeg 542 potentiële bezoekers, veelal leraren, naar hun mening over gaming in het onderwijs.

Tijdens de NOT besteden specialisten en exposanten veel aandacht aan dit gaming. Ineke Verheul, gameonderzoeker en eigenaar van Game on, geeft een lezing op de NOT over het gebruik van commerciële games in het onderwijs. “Dit soort games zijn relatief goedkoop, levensecht, interactief en hebben een ‘flow’.

Verheul: “Het gebruik van commerciële games leent zich goed voor een breed scala aan onderwijsdoeleinden, zoals samenwerken, argumenteren en burgerschap, maar ook voor vakken als natuurkunde, Engels en economie. Een belangrijke eigenschap van een commerciële game is de zogenaamde ‘flow’, de eigenschap van een game om verder te willen spelen. Tijdens de presentatie geef ik voorbeelden van hoe populaire games als ‘Bioshock’ of ‘The Sims’ te gebruiken zijn met een educatief doel. Bij de laatstgenoemde game, ‘The Sims’, kun je bijvoorbeeld een leerling vragen de gasrekening van het huis van het karakter te verlagen. Door een duidelijke opdracht, samen ervaren en samen bespreken kan een leraar het maximale uit de inzet van games halen.” Ineke Verheul spreekt op de NOT op donderdag 27 januari van 15.30 tot en met 16.15 uur.

Naast Ineke Verheul geeft Erno Mijland, publicist Serious Gaming, een presentatie op vrijdag 29 januari van 15.30 tot en met 16.15 uur met de titel ‘Serious about games’, hoe games het leren kunnen verrijken. Aan de hand van concrete voorbeelden worden de veelbelovende eigenschappen van educatieve games voor het onderwijs uiteengezet. Daarnaast is er een aantal exposanten dat bezig is met de ontwikkeling of implementatie van virtuele games met educatieve doeleinden.

Bron/meer informatie: NOT


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.