Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er bestaat een grote diversiteit in de manier waarop jongeren omgaan met interactieve media. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Antonie van den Beemt, docent bij Fontys Hogeschool.
Eerder deze maand promoveerde Van de Beemt bij de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar de manier waarop jongeren interactieve media gebruiken. Dat gebruik is niet - zoals verondersteld - homogeen en zeer vaardig, maar divers. Dit is van belang voor docenten wanneer zij interactieve media als leermiddel willen inzetten.
Bij aanvang van het onderzoek twijfelde Van den Beemt aan de veronderstelling dat jongeren zeer intensief, vaardig en op een homogene wijze interactieve media gebruikten. Zijn onderzoek bewijst dat er een grote diversiteit in gebruik van deze media bestaat. Deze diversiteit hangt samen met meningen over en voorkeuren voor specifieke media. Van den Beemts onderzoek vond plaats onder ruim 2000 Nederlandse leerlingen en studenten en geeft docenten aanknopingspunten voor de inzet van interactieve media als lesmateriaal.
Leren buiten school
Volgens de promovendus dienen docenten zich bewust te zijn dat jongeren, dankzij het gebruik van interactieve media, in toenemende mate ook buiten school leren. De diversiteit aan ervaringen en voorkeuren die leerlingen weer mee naar school brengen kan gebruikt te worden bij het aanspreken van leerlingen, al dan niet met behulp van interactieve media.
Bron: Fontys
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.