Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Uit recent onderzoek is naar voren gekomen dat tieners wel handig zijn met nieuwe media, maar helemaal niet zo goed in het vinden van goede informatie op het internet, juist door het enorme aanbod.
Daar ligt een uitdaging voor leraren. Voordat van leerlingen verwacht mag worden dat ze op het internet het kaf van het koren weten te scheiden, is het zaak dat leraren zelf informatievaardig zijn. In RdMC-rapport 9, 'Informatievaardigheden voor leraren', zetten Saskia Brand-Gruwel van Celstec en Jaap Walhout van het RdMC uiteen wat er allemaal komt kijken bij het verzamelen en verwerken van digitale informatie.
Ordenen
Achtereenvolgens wordt aandacht besteed aan het definiëren van taken, het zoeken, selecteren en beoordelen van informatie op internet, het verwerken en presenteren van die informatie en het evalueren en reguleren van het product en proces van informatievergaring en -verwerking. Brand-Gruwel en Walhout besteden ook aandacht aan het ontwerpen van informatievaardige taken en het samenwerken met de mediathecaris.
Rapport
RdMC-rapport 9 is zo een uitermate bruikbare handleiding voor leraren die digitale bronnen effectief willen gebruiken. Die bruikbaarheid wordt versterkt door de gebruikte voorbeelden en ondersteund door heldere schema's en illustraties.
Het rapport is via de website van het Ruud de Moor Centrum te downloaden.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.