Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van aNewSpring | 31-08-2010 | Article Rating | (0) reacties

Waarom A New Spring geen SCORM adviseert

In combinatie met e-learning valt al snel de term SCORM en dat terwijl veel mensen niet exact weten wat SCORM voor hun kan betekenen of hoe het hun zou kunnen beperken. Binnen A New Spring zien we wel de noodzaak van SCORM (en ondersteunen we SCORM 1.2), maar dat betekent niet automatisch dat we het een stap vooruit vinden. In tegendeel, wij adviseren juist om niet alleen SCORM te gebruiken.

Wat is SCORM?
Vrij vertaald is SCORM een set afspraken die ervoor zorgt dat je leermaterialen kunt uitwisselen en er communicatie is tussen de content en de omgeving die de content afspeelt (zoals een elektronische leeromgeving of het A New Spring platform). Dankzij deze communicatie kan de afspelende omgeving de uitslag van een toets registreren of weet hij wanneer een cursist klaar is met zijn les.

De leermaterialen zijn opgeslagen in een SCORM pakket en na het opstarten door de cursist neemt het SCORM pakket de navigatie en het leerproces over. Dankzij de standaarden heb je min of meer de garantie dat de afspelende omgeving ook altijd de content op de juiste wijze afspeelt. Je kunt daardoor eenvoudiger van platform wisselen.

Wat zijn de nadelen?
De uitwerking van de standaarden zijn er in vele vormen en maten, waardoor de uitwisselbaarheid in de praktijk vaak ver te zoeken is. Het stempeltje SCORM zegt ook niets over de kwaliteit van de cursus of het lesmateriaal zelf. A New Spring is dan ook van mening dat SCORM een optimale cursusbeleving in de weg zit en de zogenaamde ‘click-and-go’ cursussen stimuleert.  

De cursusbeleving zonder SCORM
A New Spring is een adaptief platform. Dat wil zeggen dat slimme technieken het leerpad van de cursist samenstellen en bijsturen. De adaptiviteit zorgt ervoor dat de cursist efficiënt bezig is en gericht aan de slag gaat met zijn persoonlijke knelpunten.

Een vorm van adaptiviteit is onze MemoTrainer™. Deze genereert (indien nodig) extra oefeningen die de deelnemer helpen zijn doelen te realiseren. Deze oefeningen sluiten nauw aan op de persoonlijke knelpunten in het kennisniveau van de individuele deelnemer. De MemoTrainer is bijzonder krachtig bij een examenvoorbereiding.

De adaptieve blokken van A New Spring gaan een stap verder en kennen geen vooraf gedefinieerd leerpad meer. De deelnemer start een adaptief blok en de techniek van A New Spring zoekt op dat moment de best passende opdracht of oefening voor deze deelnemer. Na afronding van de oefening bekijkt de techniek wederom of er een volgende opdracht nodig is om zijn doelprofiel te kunnen inkleuren. Een adaptief blok kent dus een vertreksituatie (huidig kennisniveau) en een doelprofiel (gewenst kennisniveau). Welke oefeningen, opdrachten, het aantal, de volgorde, etc. is niet vooraf gedefinieerd en geheel afhankelijk van de deelnemer, zijn kennisopname en manier van leren. De leermaterialen sluiten echter altijd optimaal aan op wat de cursist op dat moment nodig heeft.

A New Spring & SCORM
Adaptiviteit en SCORM gaan momenteel niet samen, maar A New Spring heeft een werkbare vorm gevonden om toch de content volgens de SCORM 1.2 standaard te kunnen gebruiken.

Binnen A New Spring kun je eenvoudig het SCORM pakket uploaden en de lessen (een SCO in SCORM taal) als apart onderdeel opnemen in een cursus. Deze cursus kun je vervolgens verrijken met andere lesmaterialen (zoals vragen, oefeningen, inhoudspagina’s of andere SCORM pakketjes). Ook kun je bij de SCORM les extra vragen voor de MemoTrainer koppelen, zodat je die vorm van adaptiviteit ook kunt inzetten.

Hoe krijg ik de content uit A New Spring?
Leermaterialen zijn uiteraard eigendom van de klant zelf. Bij A New Spring kan de klant dan ook altijd zelfstandig zijn materialen exporteren. Vragen exporteren we via de IMS-QTI standaard, een SCORM pakket blijft gewoon een SCORM pakket en andere pagina’s en inhoudsdelen zullen als HTML worden geëxporteerd. Dit alles in één ZIP bestand.

De cursusstructuur exporteren we niet mee, want er zijn geen open standaarden of andere platformen die enige vorm van adaptiviteit ondersteunen. Dat is de keerzijde van een innovatief product. 

Meer informatie: www.anewspring.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.