Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 20-07-2010 | Article Rating | (1) reacties

Onderzoeker brengt falen grote ict-onderwijsinnovaties in kaart

Programma's en projecten rond onderwijsinnovatie met ict kosten miljoenen en mislukken vaak. Door goede evaluatie kunnen we leren van opgedane ervaringen.

Dit stelt Frans Vodegel in zijn proefschrift Grootschalige Onderwijstransformatie: beleidstheorie, ontwerpprincipes en kritische succesfactoren. Op vrijdag 18 juni 2010 promoveerde hij bij de faculteit Managementwetenschappen aan de Open Universiteit in Heerlen.

In de jaren 2002-2006 is er in Nederland voor tientallen miljoenen euros besteed aan grootschalige innovatieprogrammas in het hoger onderwijs die niet zijn gelukt. Onder andere SPIoN, het Samenwerkingsprogramma voor het ict-onderwijs in Nederland, het eerste programma waarin transformatie van het ict-onderwijs vorm moest krijgen. Het programma moest model staan voor programmas voor andere onderwijsdomeinen. Helaas, SPIoN werd vroegtijdig stopgezet. Welke factoren speelden hier een rol? En, hoe moet grootschalige transformatie ontworpen en uitgevoerd worden om een gerede kans van slagen te hebben?

Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste verklaring voor het niet-slagen is: een onoverbrugbaar verschil van inzicht tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers over het begrip onderwijstransformatie. Verder zou grootschalige onderwijstransformatie uit moeten gaan van een 3e orde ontwikkelingsproces waarin docenten leren zien dat het onderwijs moet veranderen, moet het programmaontwerp theorie gebaseerd zijn en moet men zich bij de uitvoering rekenschap geven van kritieke succesfactoren waaraan voldaan moet zijn.

Evaluatie is belangrijk, want juist kennis van falen is nodig om inzicht te krijgen in innovatieprocessen. Bij mislukte trajecten moet men niet stil staan bij wat niet is uitgekomen. Het heeft meer zin te kijken wat er van geleerd kan worden. In dit onderzoek is dat gedaan. Op basis van een reconstructie zijn de gebeurtenissen geanalyseerd. De bevindingen daarvan zijn voorgelegd aan veldexperts en aan inhoudelijke experts. De resultaten daarvan zijn gemodelleerd in een orientation base bestaande uit theorie, ontwerpprincipes en kritieke succesfactoren die veranderaars kunnen gebruiken wanneer ze met een soortgelijke nieuwe situatie moeten zien om te gaan. Het onderzoek werd gefinancierd door de Hogeschool Utrecht.

Bron: Open Universiteit


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Piet van Schaick Zillesen
Van Piet van Schaick Zillesen | 26-07-2010
Dit zijn conclusies, die iedereen, die wat langer in het veld van de onderwijs-ICT zit, zal herkennen en beamen. In zekere zin zijn het "open deuren" . Eigenlijk wisten we dit wel. Maar wel goed dat het nog eens een keer extra door onderzoek onderbouwd wordt. Echt to-the-point vind ik het signaleren van het 3d-ontwikkelproces. Want daar gaat veel mis. Wie schoolt de docenten? Waar leren ze welke ICT-types er bestaan en wat de sterke en zwakke punten van de diverse tools zijn? Om het populistisch te zeggen, opleiding van docenten is nog te vaak een kwestie van sociale wetenschappers, die " de schurft aan computers hebben en er ook geen verstand van willen hebben". Hierdoor worden veel kansen gemist.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.