Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Programma's en projecten rond onderwijsinnovatie met ict kosten miljoenen en mislukken vaak. Door goede evaluatie kunnen we leren van opgedane ervaringen.
Dit stelt Frans Vodegel in zijn proefschrift Grootschalige Onderwijstransformatie: beleidstheorie, ontwerpprincipes en kritische succesfactoren. Op vrijdag 18 juni 2010 promoveerde hij bij de faculteit Managementwetenschappen aan de Open Universiteit in Heerlen.
In de jaren 2002-2006 is er in Nederland voor tientallen miljoenen euros besteed aan grootschalige innovatieprogrammas in het hoger onderwijs die niet zijn gelukt. Onder andere SPIoN, het Samenwerkingsprogramma voor het ict-onderwijs in Nederland, het eerste programma waarin transformatie van het ict-onderwijs vorm moest krijgen. Het programma moest model staan voor programmas voor andere onderwijsdomeinen. Helaas, SPIoN werd vroegtijdig stopgezet. Welke factoren speelden hier een rol? En, hoe moet grootschalige transformatie ontworpen en uitgevoerd worden om een gerede kans van slagen te hebben?
Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste verklaring voor het niet-slagen is: een onoverbrugbaar verschil van inzicht tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers over het begrip onderwijstransformatie. Verder zou grootschalige onderwijstransformatie uit moeten gaan van een 3e orde ontwikkelingsproces waarin docenten leren zien dat het onderwijs moet veranderen, moet het programmaontwerp theorie gebaseerd zijn en moet men zich bij de uitvoering rekenschap geven van kritieke succesfactoren waaraan voldaan moet zijn.
Evaluatie is belangrijk, want juist kennis van falen is nodig om inzicht te krijgen in innovatieprocessen. Bij mislukte trajecten moet men niet stil staan bij wat niet is uitgekomen. Het heeft meer zin te kijken wat er van geleerd kan worden. In dit onderzoek is dat gedaan. Op basis van een reconstructie zijn de gebeurtenissen geanalyseerd. De bevindingen daarvan zijn voorgelegd aan veldexperts en aan inhoudelijke experts. De resultaten daarvan zijn gemodelleerd in een orientation base bestaande uit theorie, ontwerpprincipes en kritieke succesfactoren die veranderaars kunnen gebruiken wanneer ze met een soortgelijke nieuwe situatie moeten zien om te gaan. Het onderzoek werd gefinancierd door de Hogeschool Utrecht.
Bron: Open Universiteit
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.