Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het HBO ziet zichzelf als eigentijds. De informatie van de hogescholen op hun websites is echter alles behalve bij de tijd, interactief, of simpelweg goed vindbaar.
Onderzoek van consulting bureau ‘Strategy on Demand’ biedt een scherpe ranking van hogescholen en een onthullende benchmark van hun internetpresentatie.
De eerste benchmark voor websites van het hbo maken ScienceGuide en Strategy on Demand bekend op maandag 21 juni. De benchmark presenteert hoe alle hogescholen erin slagen zich webbased te onderscheiden . Zij worden allen ook ten opzichte van elkaar gewogen ten aanzien van bereikbaarheid, interactiviteit, inhoud, technische kwaliteit en design. De uitkomsten zijn soms verassend en soms zelfs schokkend. Zeer creatieve instellingen blijken van hun webpresentatie soms weinig of niets te bakken.
Ook droomscores
Grote regionale hogescholen blijken soms nauwelijks tot enige interactie met hun omgeving in staat. Dit terwijl het sociale media gebruik onder studenten enorm populair is. Tegelijk zijn er pareltjes van good practice, zoals een droomscore voor Codarts bij de vormgeving, zeer hoge cijfers voor INHolland bij inhoud en bereikbaarheid, of Hogeschool Utrecht met een hoge score voor interactiviteit.
De experts van Strategy on Demand zeggen reeds nu dat enkele dingen opvallen. Bij de meeste hogescholen ontbreekt de interactiviteit en kunnen de professionele technische structuur als ook de vindbaarheid bij zoekmachines veel beter. Het design is soms achterhaald qua gebruikersgerichtheid of is zo'n juweel van vervolmaking dat het ten koste gaat van praktijk en gebruiker. "Men heeft nog een lange weg te gaan ook al zijn stappen gezet. Er is feitelijk een lange reeks slechts matige sites na enkele koplopers en voor enkele zeer zwakker."
Seminar 21 juni
ScienceGuide organiseert met Strategy on Demand op 21 juni een seminar waarin de data, analyses en aanbevelingen worden gepresenteerd. Het seminar is in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam om 15.00 uur. Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, neemt de eerste totaalbenchmark in ontvangst. Deskundigen op het terrein van internet en onderwijs en van de inzet van nieuwe middelen als social media zullen er inhoudelijk ingaan op de uitkomsten en aanbevelingen voor verbeteringen en innovaties geven.
Aanmelden kan via info@strategyondemand.nl
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.