Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 28-05-2010 | Article Rating | (0) reacties

Prijzen ThinkIdee uitgereikt

In Gent zijn deze week door KlasCement en de Oracle Foundation de prijzen van de wedstrijd ThinkIdee 2010 uitgereikt.

Aan leerkrachten uit het Vlaamse basis- en buitengewoon onderwijs was gevraagd inspirerende en passende projectideeën te ontwikkelen, om later in de klas uit te voeren binnen de online-leeromgeving ThinkQuest Projects.

De winnaars zijn Mia Fournier van de Sint Therisiaschool in Rollegem met 'Thinkgamemania', Patrick Keysabyl van Scholengroep Arkorum Roeselare met 'Verkoop je school in 60 seconden' en Sophie Nelen, studente aan Plantyn Hogeschool Antwerpen met 'Technologische opvoeding: hout'.

'Thinkgamemania' is een idee voor een nog te ontwikkelen tool binnen ThinkQuest Projects. Het geeft leerlingen een 'bewerkbare gametool', waarmee ze zelf of in een groep een game kunnen ontwikkelen met verschillende levels. De spelinhoud moet gericht zijn op veilig internetgebruik en op de sociale en culturele aspecten van hun leefwereld.

In 'Verkoop je school in 60 seconden' spelen beelden een belangrijke rol. Door zelf aan de slag te gaan met beeldmateriaal ontdekken leerlingen de kracht ervan in hun dagelijks leven. Dit project combineert veel eindtermen uit verschillende leergebieden, zoals ICT, Muzische vorming, Taal en Leren leren, maar ook belangrijk is dat leerlingen gestimuleerd worden om gebruik te maken van gratis software. Nog belangrijker is misschien dat leerlingen ertoe aangezet worden om enkel te werken met en gebruik te maken van rechtenvrij materiaal.

Het derde winnend project speelt ook aardig in op een hot item binnen het onderwijs: het verkenningsgebied Technologie. Het project 'Technologische opvoeding: hout' bestaat uit drie delen:

• een contractwerk rond de eigenschappen, de kenmerken en het gebruik van hout;
• een hoekenwerk rond geluid met de gitaar als uitgangspunt;
• een praktische gedeelte rond het creëren van een eigen flipperkast.

Via een weldoordacht tijdsschema en stappenplan doorlopen de leerlingen dit project.

Bron: Persbericht


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.