Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 14-04-2010 | Article Rating | (0) reacties

Leren met meer effect: de opbrengsten van twee jaar onderzoek

Na twee jaar is het programma Leren met meer effect afgesloten. Tien scholen experimenteerden met ICT in hun onderwijs en onderzochten samen met het Kohnstamm Instituut de opbrengsten ervan.

Gaan leerlingen beter leren? Raken ze gemotiveerder? Wat vinden betrokken leraren ervan? Hoe kijken leraren die niet betrokken waren bij het experiment ertegenaan? En gaat de school ermee verder, of niet? Waar ligt dat aan?

Het eerste deel van het programma richtte zich hoofdzakelijk op de vraag: wat is het effect van nieuwe vormen van onderwijs met ICT op leerlingen? Het jaar daarop ging het ook om de bredere vraag hoe scholen er een jaar later voor stonden en wat de vernieuwing met de rest van de school had gedaan.

De onderzoekers concluderen dat ICT het onderwijs kan verbeteren. Tegelijkertijd zijn opbrengsten in het onderwijs zelden exclusief toe te schrijven aan ICT. Meestal is het in combinatie met het nadenken over wat je met je onderwijs wilt bereiken en hoe dat het beste te realiseren is. Ook de steun van zowel leraren als schoolleiding is nodig om succesvol te zijn.

De drieëntwintigste publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, Opbrengsten van Leren met meer effect (PDF) zet de meest opvallende onderzoeksresultaten op een rij.

Bron: Kennisnet


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.