Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 12-04-2010 | Article Rating | (0) reacties

Digitale ideeën voor de aanpak van het lerarentekort

ICT en digitaal leren, regionale videolessen en anders organiseren van het onderwijsproces staan centraal in de winnende innovatieconcepten voor de aanpak van het lerarentekort.

SER-voorzitter Rinnooy Kan heeft op 8 april de meest kansrijke concepten van het project InnovatieImpuls Onderwijs bekend gemaakt. In het najaar van 2009 is een aantal scholen in het primair en voortgezet onderwijs aan de slag gegaan met het bedenken van innovatieve maatregelen die bijdragen aan het opvangen van het lerarentekort.

De scholen hebben hun ideeën de afgelopen maanden uitgewerkt tot zogenaamde innovatieconcepten; aanpakken om met minder leraren een gelijke of hogere onderwijskwaliteit te realiseren, zonder dat de werkdruk van leraren stijgt. Uiteindelijk zijn 44 innovatieconcepten ingediend, waarvan er zeven zijn geselecteerd.

Virtuele campus

De Piter Jelles Montessorischool op de Wadden stelt bijvoorbeeld voor om in een virtuele campus groepen leerlingen voortgezet onderwijs op maat te geven. In dit concept werken verschillende scholen en externe partijen samen om met een kleiner aantal docenten digitaal onderwijs te geven via e-learning.

De GSg Schagen stelt voor om E-klassen in te zetten in het voortgezet onderwijs. Het gaat om een samenwerking tussen voortgezet en hoger onderwijs in de bètavakken en er wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het Platform Bètatechniek biedt.

En de Torenuil in IJsselstein introduceert een andere organisatieprincipe in het primair onderwijs, Slim Fit. In plaats van een leerkracht met een jaargroep, wordt in Slim Fit een unit met 70 tot 90 leerlingen de nieuwe eenheid waar ICT en digitaal leren optimaal benut worden. In een unit werkt een gedifferentieerd team medewerkers en leerkrachten.

De andere winnende concepten zijn: Miniteams en evenementenbureau van De Duiventil in Hoorn (po), Leerlingen voor leeringen: e-coaches van Aloysius College Den Haag (vo), Onderwijsteams met onderwijsondersteuners in digitale leeromgeving van Onderwijsgroep Zuidwest-Drenthe (vo) en Videolessen regionaal georganiseerd van Bataafs Lyceum Hengelo (vo).

Bron: InnovatieImpuls


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.