Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In 2009 was het thema ‘mobiel’ een belangrijk onderdeel van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Enkele ‘edubloggers’ testten mobiele gadgets en beoordeelden ze op hun waarde voor het onderwijs.
Van de vijf geteste gadgets, kwam de picoprojector als de meest bruikbare uit de bus. Daarna volgden de e-reader en de smartpen, en als laatste de Android en touchnote tablet pc.
Voor serieus gebruik in het onderwijs zijn praktische en slimme apparaatjes zoals een kleine minibeamer (pico) of een smartpen waarmee je handiger aantekeningen kunt maken, toch het meest geschikt.
De vergelijking is echter niet helemaal eerlijk: apparaten als de smartphone en een tablet pc zijn niet ontworpen voor het onderwijs. Je kunt er namelijk zoveel dingen mee doen, dat het een beperking is om ze uitsluitend op merites voor onderwijs te onderzoeken. De testers hebben daarom breed gekeken en vooral ook hun mening gegeven over gebruiksgemak en meerwaarde in meer algemene zin. Dan blijkt dat sommige apparaten gewoon net iets slimmer zijn dan andere.
De testers keken vanuit diverse invalshoeken naar de gadgets : didactisch, technisch, innovatief en creatief. Zij deden daar op hun blogs verslag van. De testrapporten waren daarmee al sinds september 2009 voor iedereen die deze “edubloggers” volgt te lezen en kregen ook veel aandacht en waardering. Aan het eind van de testperiode werden de gadgets in een wedstrijd tijdens de SURF Onderwijsdagen verloot.
Op de website van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma zijn alle testrapporten te vinden.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.