E-hrm applicatietraining goed ontvangen bij Gemeente Amsterdam
E-HRM APPLICATIETRAINING GOED ONTVANGEN BIJ GEMEENTE AMSTERDAM
In de zomer van 2008 leverde Bright Alley een applicatietraining op voor het Servicehuis Personeel van de Gemeente Amsterdam. Om te weten hoe deze training, genaamd ‘Gids Mijn Personeelsnet’ wordt gebruikt, organiseerden we ruim een jaar later een kwalitatieve gebruikersevaluatie met de klant. De uitkomsten zijn veelal positief.
In 2006 startte de gemeente Amsterdam een programma voor het reorganiseren en digitaliseren van haar HR‑beheertaken. Dit leidde tot uniforme werkprocessen die uiteindelijk alle medewerkers moeten kennen en zelf gebruiken. Gids Mijn Personeelsnet, gemaakt door Bright Alley, moet de invoering van de nieuwe werkwijze zo goed mogelijk ondersteunen. De gebruiker kan in deze training de verschillende stappen van een specifiek proces, zoals bijvoorbeeld verlof registreren, bekijken aan de hand van een uitgebreide en realistische case.

Algemene indruk
De algemene mening over de training van de direct betrokkenen binnen het project is goed. Projectleden vinden ‘Gids Mijn Personeelsnet’ aansluiten bij de verwachtingen van de gemeente Amsterdam. De Gids is leuk om te zien en zit degelijk in elkaar, zowel inhoudelijk, in vormgeving en technisch. De training was eerder klaar dan de eigenlijke applicatie Mijn Personeelsnet. De Gids is daarom ook ingezet om het systeem te demonstreren. Verbeterpunten achteraf waren de naamgeving van de training en het toevoegen van audio.
Veelzijdig gebruik
Het Servicehuis Personeel gebruikt de Gids op verschillende manieren. Zo wordt het systeem ingezet als demonstratie bij klassikale trainingen, waarin de nieuwe manier van werken wordt uitgelegd. Sommige trainers kiezen ervoor om cursisten als voorbereiding op de training al opdrachten uit te laten voeren met behulp van de Gids.
Naast de grote groep gebruikers bij alle diensten van de gemeente Amsterdam, wordt Gids ook ingezet om Servicehuismedewerkers op te leiden. Verder wordt Gids ook gebruikt bij de introductietraining van nieuwe medewerkers. Deze trainingsinzet is een onverwacht, maar plezierig voordeel.
Gebruiksvriendelijkheid
De gebruikersgroep van Gids is groot en divers. Uit de evaluatie komt naar voren dat het moeilijk is om een training te maken, die aansluit bij een dergelijke doelgroep.
Voor sommigen cursisten gaan de demo’s te traag, voor anderen te snel. En terwijl de een liever zelf achter de knoppen zou willen zitten, wil de ander geleid worden door de applicatie. Ook maakt de evaluatie duidelijk dat cursisten bepaalde onderdelen of knoppen niet volgens verwachting gebruiken.
Mijn Personeelsnet is onderdeel van een verandering in de werkwijze van de gemeente Amsterdam. Pas als de medewerkers gewend zijn aan deze nieuwe manier van werken en de kinderziektes op dat gebied zijn opgelost, kunnen de gebruikers Mijn Personeelsnet optimaal gebruiken. En pas dan is het goed te zeggen of de Gids zijn werk goed doet en heeft gedaan.