Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 18-12-2009 | Article Rating | (0) reacties

Winnaars wedstrijd Make-it-Mobile 2009 bekend

De winnaars van de wedstrijd voor ideeën voor mobiele educatieve applicaties, Make-it-Mobile, zijn in Amsterdam bekendgemaakt.

Hulp -E van de Hogeschool Utrecht won binnen het hoger onderwijs. In dit concept raadplegen studenten voor inhoudelijke vragen van een bepaald vak via een mobiel hun netwerk van medestudenten. Het juryrapport zegt hierover: "De interactie waar dit concept zich op richt, brengt studenten bij elkaar en technisch is het goed te realiseren."
 
Winnaar binnen het mbo is Talk to me van Het Grafisch Lyceum Utrecht. Hierbij typt een leerling een woord in op een apparaat dat dit vervolgens op de juiste manier uitspreekt. De applicatie ondersteunt meerdere talen. De jury oordeelt: "Door het een downloadable applicatie te maken is deze echt ‘anywhere, anytime' beschikbaar. Een sterk idee door de eenvoud ervan."

Voorwerpherkenning
 
"Een educatief interessant idee, geschikt voor leerlingen met een taalachterstand," vond de jury van Talen in beweging, het winnende vo-idee van de Purmerendse Scholengemeenschap. Hierbij scant een leerling objecten in zijn omgeving waarna het betreffende woord wordt gepresenteerd in tekst of audio. Het is wel de vraag of op korte termijn hiervoor een applicatie kan worden ontwikkeld, daarom zal het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma allereerst de mogelijkheden van beeldherkenning verder onderzoeken.
 
R.K. Basisschool de Bengelbongerd uit Houten kwam met het winnende idee voor het po:  Leren schrijven met touch. Op elk willekeurig touchscreen kunnen de vormen van letters en cijfers geoefend worden door leerlingen waarbij ze direct feedback krijgen of ze het goed doen. Deze directe feedback is een pluspunt en maakt leren op maat mogelijk volgens de jury. Verder ziet de jury grote educatieve meerwaarde in dit idee omdat overal met lesstof geoefend kan worden.

Meerwaarde

Met de wedstrijd Make-it-Mobile wil het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma de (on)mogelijkheden van mobiel leren onder de aandacht bij docenten en onderwijskundigen wil brengen. Ook wil het programma het gebruik van mobiel internet in het onderwijs stimuleren, waar dit meerwaarde voor het onderwijs oplevert. De winnende ideeën worden met ondersteuning vanuit het Innovatieprogramma uitgevoerd.

Docenten, onderwijskundigen, leerlingen en studenten werden uitgedaagd een mobiele webapplicatie te ontwerpen die past bij een bestaande onderwijssituatie en aansluit op hun eigen wensen en eisen. Het innovatieprogramma ontving in totaal 22 inzendingen uit alle onderwijssectoren.

Een vijfkoppige vakjury bestaande uit onderwijskundigen, programmamanagers en een ontwikkelaar van mobiele applicaties, beoordeelde de inzendingen. Zij hebben vooral gelet op educatieve meerwaarde, haalbaarheid, kwaliteit en originaliteit van het idee. 

Meer informatie over Make-it-Mobile en alle inzendingen via www.mobieleonderwijsdiensten.nl/mim


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.