Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De dag begint met een drietal key notes.
Lord Puttnam wordt voorgesteld en loopt met een boek onder de arm naar het spreekgestoelte. De eerste paar minuten leest hij voor met een monotone stem en is nauwelijks te verstaan. Dan gaat het beter en wordt duidelijk waar hij op uit is. De oorlog tegen de klimaatcatastrofe. Het is niet alleen een kwestie van groene auto’s, maar van een state of mind. De geëngageerde samenleving moet die toekomst zeker stellen en kinderen zijn de belangrijkste bouwstenen. Moeten daarvoor echter beschikken over de benodigde kennis en vaardigheden. Met een kort fragment van de film 'We are the people' onderbreekt hij zijn pleidooi, om daarna heel overtuigend zijn boodschap te herhalen.
De volgende spreker is Brian Durrant, de man van de ‘London Grid for Learning’ en die praat over de ‘managed learning environment‘. Een soort Londense variant van Kennisnet. Nou ja, volgens Durrant natuurlijk niet vergelijkbaar, want in Londen heeft men alle problemen onder controle en spaart men geld. Iedereen werkt met iedereen samen en dankzij de MLE zijn de scholieren geïnspireerd en gemotiveerd. De volgende uitdaging is de ‘next generation learning’. Misschien een goed voorbeeld, maar het klinkt als een uithangbord.
Als laatste Zenna Atling, een gevierde sociaal onderneemster, die begint te zeggen dat haar visie erg UK centered is. Vervolgens is ze heel enthousiast en duidelijk. Het onderwijs wordt geregeerd door de gevestigde orde. Iedereen heeft een stem alleen de leerders niet. In haar ogen gaat het in deze 21ste eeuw niet meer om een ‘knowledge gap’ als leidend principe, maar om de ‘relevance gap’. Het is dus hoog tijd voor een nieuwe onderwijsecologie.
Pieter de Vries
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.