Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 11-11-2009 | Article Rating | (0) reacties

Held en gLearning bij Learning 2009

Door uw redacteur Marcel de Leeuwe

Chesley B. "Sully" Sullenberger, III (zie bio) wordt door Masie geïnterviewd. Eerst zien we op grote schermen wat er zich op 15 januari heeft afgespeeld. Een duidelijke animatie wordt begeleid door gesprekken vanuit de toren. De noodlanding is een interessante case omdat het zo te maken heeft met leren, met performance en met de rol die ervaring speelt. De twee piloten die op die dag de succesvolle noodlanding in hebben gezet hadden samen 75 jaar ervaring. Ze hadden nog niet eerder met elkaar gevlogen maar hadden niet veel woorden nodig volgens Chesley.

IMG_0645

Hij vertelt dat er 207 seconden zaten tussen het moment dat de vogels ervoor zorgde dat beide motoren uitvielen t/m de landing. De eerste 2 vragen die opkwamen waren "Dit kan toch niet gebeuren" en "waarom overkomt dit mij". Toen ontstond er een enorme adrenalinerush en vervolgens starten de 2 piloten de benodigde handelingen. Tijdens trainingen was dit nooit echt naar voren gekomen. De unieke combinatie van laag vliegen, uitval van 2 motoren in zo'n dichtbevolkt gebied waren nieuw. De simulatoren hadden niet de programma's gehad die op dit soort complexe situaties konden voorbereiden. Ervaring zorgde ervoor dat alle puzzelstukjes op zijn plek vielen.

Masie vroeg naar de rol van technologie. Het antwoord was dat de technologie ervoor zorgde dat je meer training nodig hebt. Het is niet zo dat je minder hoeft te weten. Mentaal ben je tijdens de vlucht continue aan het controleren of de voorgestelde acties kloppen met wat jij als piloot in gedachten hebt.

De piloot gaf nog een waarschuwing af aan alle bedrijven die nu erg op leren en materiaal aan het bezuinigen zijn: kennis en de kennis goed toegankelijk maken zijn essentieel.Als voorbeeld gaf hij de manual die ze gebruiken in noodsituaties. Tijdens de landing op de Hudson stond de procedure op bladzijde 27. Met de bezuinigingen hadden ze de manuals intern geprint en was het minder handig om snel op te zoeken. Gelukkig hadden ze 207 seconden.

Er volgde een staande ovatie en vervolgens was het einde van de rij niet meer te zien die graag Sullenberger zijn boek wilde laten signeren.

gLearning

Google staat bekend om zijn innovatieve cultuur. De engineers mogen 20% van hun werktijd aan eigen projecten besteden. Dit schept verwachtingen. Gisteren werden de verwachtingen (betreffende Disney) niet ingelost maar vandaag liet 'Googler' Jullie Clow zien hoe het ook kan. Binnen Google wilden ze content gaan maken voor 'leadership programma's' toen iemand bedacht dat ze de benodigde informatie ook konden Googelen. Dat was een nieuwe invalshoek. Google zet typisch e-learning af tegen 'Learning in the cloud'. Hieronder staan de verschillen in een tabel.

Google gebruikte voornamelijk hun eigen producten waarvan de meeste wel bekend zijn: Google Docs (waaronder formulieren), Sites, YouTube, Video, Knol en ook nog Google Automator. De laatste applicatie kende ik nog niet. Google beschrijft dit als 'Helping the world find the best input from an audience of any size'. U kunt zelf deze gratis tool gebruiken: http://moderator.appspot.com/. Daarnaast werd ook Moodle gebruikt en Moving Knowledge: een handige appliciatie waarmee automatische allerlei acties kunnen worden uitgevoerd.


Structuur en elementen van oplossing gLearning.

De insteek was dat mensen kleine opdrachten kregen waarbij ze allerlei bestaande bronnen gebruiken. Overigens was dit niet enkel gratis content. Ze verwerken de content en doen dat ook samen op verschillende manieren. Google was erg tevreden over de resultaten. De manier van werken sloot aan op de cultuur van Google. Tracking en tracing was niet belangrijk: het ging over samenwerken op een gevarieerde manier waarbij iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft en Google vertrouwt op een bepaalde betrokkenheid. Zelfs uitkomsten van assessments werden gedeeld. Het laat goed zien hoe de visie van een organisatie zich vertaalt in de aanpak van leren en kennisdelen. Knap. Ook hier weer een redelijk eenvoudige en goedkope oplossing.

Zie hier de presentatie van Google:

  

Fab Faux

De dag werd afgesloten met een gezamenlijk eten en een optreden van de 'Fab Faux', een Amerikaanse band die Beatles songs speelt. Deze keer even geen relatie met leren maar gewoon ontspannen op deze voorlaatste dag van Learning 2009. 

IMG_0828

Als u meer foto's wilt zien ga dan naar de Flickr stream.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.