Held en gLearning bij Learning 2009
Door uw redacteur Marcel de Leeuwe
Chesley B. "Sully" Sullenberger, III (zie
bio) wordt door Masie geïnterviewd. Eerst zien we op grote
schermen wat er zich op 15 januari heeft afgespeeld. Een duidelijke animatie
wordt begeleid door gesprekken vanuit de toren. De noodlanding is een
interessante case omdat het zo te maken heeft met leren, met performance en met
de rol die ervaring speelt. De twee piloten die op die dag de succesvolle
noodlanding in hebben gezet hadden samen 75 jaar ervaring. Ze hadden nog niet
eerder met elkaar gevlogen maar hadden niet veel woorden nodig volgens Chesley.
Hij vertelt dat er 207 seconden zaten tussen het moment dat de vogels ervoor
zorgde dat beide motoren uitvielen t/m de landing. De eerste 2 vragen die
opkwamen waren "Dit kan toch niet gebeuren" en "waarom overkomt dit mij". Toen
ontstond er een enorme adrenalinerush en vervolgens starten de 2 piloten de
benodigde handelingen. Tijdens trainingen was dit nooit echt naar voren gekomen.
De unieke combinatie van laag vliegen, uitval van 2 motoren in zo'n dichtbevolkt
gebied waren nieuw. De simulatoren hadden niet de programma's gehad die op dit
soort complexe situaties konden voorbereiden. Ervaring zorgde ervoor dat alle
puzzelstukjes op zijn plek vielen.
Masie vroeg naar de rol van technologie. Het antwoord was dat de technologie
ervoor zorgde dat je meer training nodig hebt. Het is niet zo dat je minder
hoeft te weten. Mentaal ben je tijdens de vlucht continue aan het controleren of
de voorgestelde acties kloppen met wat jij als piloot in gedachten hebt.
De piloot gaf nog een waarschuwing af aan alle bedrijven die nu erg op leren
en materiaal aan het bezuinigen zijn: kennis en de kennis goed toegankelijk
maken zijn essentieel.Als voorbeeld gaf hij de manual die ze gebruiken in
noodsituaties. Tijdens de landing op de Hudson stond de procedure op bladzijde
27. Met de bezuinigingen hadden ze de manuals intern geprint en was het minder
handig om snel op te zoeken. Gelukkig hadden ze 207 seconden.
Er volgde een staande ovatie en vervolgens was het einde van de rij niet meer
te zien die graag Sullenberger zijn boek wilde laten signeren.
gLearning
Google staat bekend om zijn innovatieve cultuur. De engineers mogen 20% van
hun werktijd aan eigen projecten besteden. Dit schept verwachtingen. Gisteren
werden de verwachtingen (betreffende Disney) niet ingelost maar vandaag liet
'Googler' Jullie Clow zien hoe het ook kan. Binnen Google wilden ze content gaan
maken voor 'leadership programma's' toen iemand bedacht dat ze de benodigde
informatie ook konden Googelen. Dat was een nieuwe invalshoek. Google zet
typisch e-learning af tegen 'Learning in the cloud'. Hieronder staan de
verschillen in een tabel.

Google gebruikte voornamelijk hun eigen producten waarvan de meeste wel
bekend zijn: Google Docs (waaronder formulieren), Sites, YouTube, Video, Knol en
ook nog Google Automator. De laatste applicatie kende ik nog niet. Google
beschrijft dit als 'Helping the world find the best input from an audience of
any size'. U kunt zelf deze gratis tool gebruiken: http://moderator.appspot.com/.
Daarnaast werd ook Moodle gebruikt en Moving Knowledge: een handige appliciatie
waarmee automatische allerlei acties kunnen worden uitgevoerd.

Structuur en
elementen van oplossing gLearning.
De insteek was dat mensen kleine opdrachten kregen waarbij ze allerlei
bestaande bronnen gebruiken. Overigens was dit niet enkel gratis content. Ze
verwerken de content en doen dat ook samen op verschillende manieren. Google was
erg tevreden over de resultaten. De manier van werken sloot aan op de cultuur
van Google. Tracking en tracing was niet belangrijk: het ging over samenwerken
op een gevarieerde manier waarbij iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft
en Google vertrouwt op een bepaalde betrokkenheid. Zelfs uitkomsten van
assessments werden gedeeld. Het laat goed zien hoe de visie van een organisatie
zich vertaalt in de aanpak van leren en kennisdelen. Knap. Ook hier weer een
redelijk eenvoudige en goedkope oplossing.
Zie hier de presentatie van Google:
Fab Faux
De dag werd afgesloten met een gezamenlijk eten en een optreden van de 'Fab
Faux', een Amerikaanse band die Beatles songs speelt. Deze keer even geen
relatie met leren maar gewoon ontspannen op deze voorlaatste dag van Learning
2009.
Als u meer foto's wilt zien ga dan naar de Flickr
stream.