Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
'Social tagging' kan helpen om tussen het grote aanbod van onderwijsmateriaal op internet, te vinden wat je nodig hebt, zegt onderzoekster Riina Vuorikari.
Op 13 november verdedigt haar dissertatie Tags and Self-organisation aan de Open Universiteit in Heerlen.
'Social tagging' betekent dat gebruikers zelf trefwoorden kunnen toekennen aan onderwijsmateriaal dat ze vinden op internet. Hun trefwoorden zijn een aanvulling op de metadata die de makers zelf hebben geformuleerd.
Vuorikari bestudeerde social tagging van leerbronnen in een meertalige omgeving. Haar onderzoek laat zien dat als een portaal met onderwijsmateriaal social tagging mogelijk maakt, dit onder meer leidt tot meer zelforganisatie en een grotere flexibiliteit.
Ze bewijst dat er dankzij social tagging meer kruisverbanden ontstaan tussen inhouden van heel verschillende aanbieders van onderwijsmateriaal. Dit vergroot de vindbaarheid van leermateriaal uit verschillende contexten (taalgebieden, landen, curricula, repositories, etc).
Bron/meer informatie: Open Universiteit
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.