Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 09-11-2009 | Article Rating | (0) reacties

Verhalen en apps bij Learning 2009

Door uw redacteur Marcel de Leeuwe

Zondagavond om 19.29 uur is het event Learning 2009 geopend. Ruim 1300 learning professionals duiken in de grote wereld van e-Learning. Zondagmiddag werd voor de liefhebbers voortvarend afgetrapt met 'pre-conference workshops'. In 3 uur werden thema's zoals Learning Leaders, Learning Systems, Performer Support en Mobile Learning door experts in het veld intensief met een kleine groep deelnemers verkend.

Mobiel leren workshop

Als warmmakertje moest je jezelf aan een tafelgenoot voorstellen door over je mobiele telefoon te praten. Stiekem blijkt je telefoon en op welke manier je deze gebruikt, veel over jezelf te vertellen. Tom King en Judy Brown van ADL Immersive Learning Technologies Team (ADL is organisatie achter SCORM) deelden vele voorbeelden en ontwerptips rondom mobiel leren. Het werd een rare start omdat mobiel leren werd afgezet tegen e-Learning. Dat onderscheid hoeft er niet te zijn en de discussie welke leerinterventie in welk hokje past is niet zo interessant. Interessanter is waarom je mobiel leren zou gebruiken en hoe dat dan moet. Duidelijk is dat steeds meer functies in smartphones worden opgenomen dus de didactische mogelijkheden breiden zich steeds meer uit.

Judy Brown gaf aan dat bij een pilot van Merrill Lynch; GoLearn de resultaten beter waren dan bij 'traditionele' e-learning modules (zie ook artikel op de site). Een deelnemer vertelde dat Accenture vergelijkbare cijfers had. Het was bij Accenture nog niet duidelijk waarom het enthousiasme zo groot was. Concrete voorbeelden kwamen ook aan bod, van eenvoudige naslagwerken voor kappers, tot en met applicaties voor onderhoudsmonteurs waarbij ze met een iPhone een foto maakte van een kapot onderdeel, vervolgens bijbehorende informatie uit de handleiding kregen gepresenteerd en waarbij daarna als een extra laag werd getoond hoe ze de reparatie moesten uitvoeren.

Anders ontwerpen voor mobiel leren?

We moeten oppassen dat we niet weer dezelfde fout maken en onze huidige e-Learning oplossingen direct over gaan zetten naar een mobiele variant. Tom King gaf aan dat mobiel leren gebruiken om zeer veel informatie over te dragen even onzinnig is als een roman schrijven op een kassabon. Met het ontwerpen van m-learning moet je rekening houden met je doel (wat wil je oplossen?), de plaats waar het gebruikt wordt (in welke omstandigheden), de tijd en het device.


Er werd een ontwerp gemaakt voor een edu-app.

Tom gaf aan dat je vooral eerst goed moet analyseren en ontwerpen, het liefst op papier. Start met 10 papieren prototypes, maak dan 3 'pixel perfect designs en maak vervolgens 1 product. Tussen de vele tips zat ook een mooie site waar je iPhone mock-ups kan maken. Als oefening gingen groepen een ontwerp maken voor een mobiele app. Aan het eind stelde toch nog iemand de nu al sufste en slechtste vraag van het hele congres: "Weet u een tool waarmee ik PowerPoint kan omzetten naar Mobiel leren?"

Links rondom mobiel leren:

Start van Learning 2009

Deze keer gelukkig geen vlaggendragende groep militairen bij de start van Learning 2009. Elliott Masie start met een verhaal over zijn koffiemachine thuis die kapot ging. Hij werd geholpen door Rachid; iemand die hem holp via internet en die bleek uit India die zelf nog nooit zo'n koffie-machine had gezien. Op afstand gaf hij advies via internet en de klant mocht bepalen of het advies het geld waard was. Niet tevreden met de hulp/oplossing dan niet betalen. Rachid had via communities geleerd hoe de machines gerepareerd moesten worden.


Elliott en jong talent spelen samen een Beatles nummer.

Verhalen en video zijn volgens Elliott een van de zaken die binnen e-Learning heel belangrijk worden. Elke leider moet goed naar verhalen kunnen luisteren, kunnen vertellen en verzamelen. De video komt aan bod via de begeleiding van CNN. In een Video Action Lab gaan 6 deelnemers aan de slag om een goed verslag te maken van Learning 2009. Volgens de CNN man kan iedereen video schieten maar er is dus ook veel rotzooi. Als belangrijkste tip geeft hij mee om eerst een opname te visualiseren voordat je op knopjes gaat duwen.

Verder komt een groot aantal sprekers even een gesprek voeren met Elliott. Geen PowerPoint presentaties, gewoon informele gesprekken. Een prettige manier om te beginnen. Gesprekken afgewisseld met stand-up comedy (van Second City), drummende meisjes en pratende deelnemers.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.