Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op middelbare scholen in het Belgische Kortrijk wordt dit schooljaar een anti-pestgame geïntroduceerd. Het is voor het eerst in België dat pesten wordt aangepakt met een serious game.
De game is ontwikkeld door studenten van de PIH-opleiding Digital Art and Entertainment van de Hogeschool West-Vlaanderen en alle opleidingen van de sociaal agogische hogeschool Ipsoc (KATHO). De PIH-studenten namen de technische kant van de game voor hun rekening, de studenten van Ipsoc bedachten de pestsituaties en het pedagogisch concept.
De game speelt zich af in de gebouwen van een fictieve secundaire school en op de Kortrijkse Grote Markt. De levensbalk - bekend uit shootergames - is vervangen door een 'gemoedsbalk'. Pesters zullen zich tijdens het spel steeds slechter gaan voelen en minder bestuurbaar zijn (de balk wordt rood). Door goede acties uit te voeren, wordt de speler weer gezond (en de balk weer groen).
Dit schooljaar wordt de game onder begeleiding uitgeprobeerd in de middelbare scholen in Kortrijk. Als de try-out succesvol is, wordt de game mogelijk ook op andere scholen in Vlaanderen geïntroduceerd.
Bron: Kortrijk.be en KATHO
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.