Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 21-09-2009 | Article Rating | (0) reacties

Feedback van de computer kan leren ondersteunen

Eenvoudige statistieken over ons gedrag op het web laten ons zien wat we doen, maken ons ervan bewust dat we aan het leren zijn en beïnvloeden ons internetgedrag.

Dit is een van de conclusies van het promotieonderzoek van Christian Glahn, onderzoeker bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC). Hij verdedigde zijn onderzoek op vrijdag bij de Open Universiteit Nederland in Heerlen.

Terwijl we actief zijn op internet laten we sporen na, of dat nu is in sociale netwerken als Hyves en Linkedin, in speciale leeromgevingen of in online communities. De computer kan op basis van die sporen in simpele statistieken een samenvatting geven van ons gedrag op internet. Deze feedback maakt ons ervan bewust dat we aan het leren zijn, of we dat nu van plan waren of niet. Dit bewustzijn kan ons ertoe aanzetten om na te denken over onze activiteiten op het web en ze te verbeteren.

Bewust worden van onbewust leren

Christian Glahn ontwikkelde voor zijn experimenten een paar online feedback tools. Deze tools maken gebruik van al bestaande informatie over ons dagelijks internetgedrag. Ze produceren simpele statistieken. Deze cijfers geven een persoon gecontextualiseerde feedback over zijn internetactiviteiten, zijn interesses en zijn gedrag.

Het idee achter de experimenten is dat feedback in de vorm van simpele kwantitatieve cijfers de aandacht vestigt op onbewuste (leer)processen. Door die impliciete activiteiten en interesses expliciet te maken, wordt iemand zich bewust van wat hij doet. Door de feedback te bestuderen, leert hij over zijn gedrag en wordt hij zich bewust van zijn onbewuste leerprocessen.

Bron/meer informatie: Open Universiteit


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.