Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 11-09-2009 | Article Rating | (0) reacties

Mobieltjes als sleutel tot leren in de toekomst

Mobieltjes worden in het klaslokaal nog vooral gezien als een storende factor, maar ze kunnen ook een sleutel zijn tot een nieuwe, meer persoonlijke leerwereld.

Dat stelt prof. dr. Marcus Specht van de Open Universiteit Nederland vanmiddag in zijn oratie. Voor leerlingen, van welke leeftijd dan ook, zijn mobieltjes een integraal onderdeel van hun leefwereld. Met mobiele media hebben ze ook rechtstreeks toegang tot informatie, waar en wanneer ze maar willen. Dat heeft gevolgen voor hun verwachtingen ten aanzien van onderwijs.

"De student van de toekomst eist informatie en begeleiding die past bij zijn situatie of context op het moment dat hij het nodig heeft. Mobieltjes zijn dé technologie om dat soort contextgebonden leren te bieden", zegt Specht, hoogleraar Advanced Learning Technologies bij Celstec (Centre for Learning Sciences and Technologies), het onderzoeksinstituut van de Open Universiteit Nederland.

Digitale nomaden

Meer dan 50 procent van de wereldbevolking beschikt over een mobiele telefoon en in Nederland bezitten bijna alle vijftienjarigen een mobiel. De digital natives (degenen die opgroeien met computers, internet en mobiele apparaten) gebruiken mobiele media voortdurend, Dit beïnvloedt de manier waarop ze communiceren, leven en leren. De kernvraag is wat dit gebruik van mobiele leerinstrumenten betekent voor het leren. Hoe kunnen we de kracht van de mobiele en contextuele technologie inzetten voor het leren? Er is technisch veel mogelijk, maar leert dat ook beter?

Om een begin te maken met het beantwoorden van deze vraag, heeft Specht een conceptueel model ontwikkeld om patronen te beschrijven van contextuele begeleiding van leren met mobiele media. Hij presenteert dit model vanmiddag in zijn oratie getiteld Learning in a Technology Enhanced World bij de Open Universiteit Nederland in Heerlen.

Bron/meer informatie: Open Universiteit


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.