Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 12-08-2009 | Article Rating | (3) reacties

Online leren werkt niet voor iedereen

Online leren werkt niet voor iedereen goed. ”Er wordt op dit moment weinig rekening gehouden met verschillen in leerstijl en motivatie bij studenten”, zegt Bart Rienties, onderzoeker aan de Universiteit van Maastricht.

Het Paretoprincipe, dat stelt dat 80 procent van de economie beheerst wordt door 20 procent van de mensen, lijkt ook op te gaan voor online communities waar leren het hoofddoel is. Het merendeel van de bijdragen is in handen van een kleine groep deelnemers.

De actiefste deelnemers onderscheiden zich van minder actieve door hun intrinsieke motivatie. “Ze willen dingen echt begrijpen, uit interesse. Hun leerstijl is vaak diepgaand: ze zoeken naar verbanden en stoppen niet bij het in het hoofd stampen van definities. Het merendeel van de mensen is daarentegen extrinsiek gemotiveerd: ze worden niet hoofdzakelijk door interesse gedreven, maar bijvoorbeeld door carrièrejacht, of omdat ze moeten van hun omgeving. Doordat er in online communities weinig sturing en toezicht is, werkt dat voor de laatste groep niet erg stimulerend om mee te doen”, zegt Rienties in Research Magazine.

Dat vooral intrinsiek gemotiveerde studenten het goed doen, klinkt als een voor de hand liggende conclusie, zegt hij. “Maar tot nu toe is dat nooit echt onderzocht.” Een vervolgonderzoek moet meer duidelijkheid geven over mogelijkheden om ook extrinsiek gemotiveerden binnenboord te houden. Zo wordt bijvoorbeeld onderzocht of videoconferenties daarbij helpen.

Bron/meer informatie: Research Magazine


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Mischa Coster
Van Mischa Coster | 17-08-2009
Juist 1 van de overwegende punten van toegevoegde waarde van aanbieders zou moeten zijn in hoeverre zij extrinsieke motivatie door hun leermodel intrinsiek kunnen maken!
Lisbet Gielen
Van Lisbet Gielen | 17-09-2009
Ik merk hetzelfde in mijn "klas" voor volwassenen. Lerenden kunnen bij mij dan ook evengoed papieren cursussen krijgen om de basis onder de knie te krijgen. Ik probeer hen daarnaast wel te stimuleren om zoveel mogelijk dingen on-line uit te proberen. Ik merk dat sommigen vooral moeten leren om hun "kapstokjes" los te laten. Deze mensen moeten echt leren om dingen uit te proberen. Daarom leer ik hen ook een beetje spelen, op facebook bijvoorbeeld. Als ze spelenderwijs de smaak van het "durven" en het "spelen" te pakken hebben, komt de smaak van het on-line leren ook wel.
Jakko van der Pol
Van Jakko van der Pol | 18-09-2009
Hoi Bart, Super interessant onderzoek, en een tot nu toe inderdaad nog veel genegeerd probleem! Wij hadden het gister (facultaire onderwijsmiddag voor docenten in Universiteit van Tilburg) over hetzelfde probleem: bij online leren/ samenwerkend/ leren/ diep en 'begrijpend' lezen zie je dat sommige studenten het van nature beter doen dan anderen. In de huidige praktijk laten we het als docenten er daar vaak bij, accepteren drop outs en gaan verder met de gemotiveerde studenten. De vraag is hoe je de zwakkere studenten naar een hoger niveau tilt. Gister was een mogelijke oplossing die werd geopperd dat je die studenten wat meer een bepaalde 'rol' of verantwoordelijkheid zou kunnen geven, en dat ze daarmee misschien zouden kunnen opbloeien..? Daarnaast en iets meer terzijde kwam terug dat expliciete, heldere (en hoge) verwachtingen erg belangrijk zijn bij het motiveren van deze studenten. Als de docent de opdracht duidelijk serieus neemt, zullen studenten dat ook eerder doen.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.